הנה משהו שאולי לא ידעתם – חלק גדול מהמפרסמים ברחבי האונליין משווקים את המסרים השיווקיים שלהם באופן שרירותי.
בפועל, הם מעולם לא שאלו את קהל היעד שלהם מה הוא באמת רוצה, ולכן הם מפרסמים את המוצר או השירות שהם הכי אוהבים או חושבים שהוא האטרקטיבי ביותר, כאשר בפועל יכול להיות שהוא כלל לא מדבר לקהל היעד שלהם. איך מתרחשת טעות כזו ואיך תעשו ייעוץ שיווקי נכון?
לעסקים רבים חסרה אסטרטגיה שיווקית מסודרת, שלאורה הם פועלים ויוצרים. אסטרטגיה שיווקית היא הכלי שיכול לייצר העדפה לעסק שלכם, לדייק את המוצר או השירות לקהל היעד שלכם ולהגדיל את המכירות.
שירי, בעלת עסק קטן לכתיבת תוכן, ישבה מולי בפגישה וסיפרה לי בכאב, איך שוחחה עם חברה גדולה לבניית אתרים בנוגע לשיתוף פעולה בתחום התוכן.
בעוד מנכ"ל החברה שישב מולה הציג לה קטלוג דיגיטלי עשיר עם כל היתרונות של העסק, קהלי היעד, תחומי ההתמחות ושלל תחומים נוספים, היא הגיעה לפגישה לא מצוידת בשום מסמך או גושפנקא המציגים את יכולותיה בעסק.
ישבתי מולו מאובנת, כך סיפרה לי, ולא ידעתי לומר לו בדיוק מה הם היתרונות של העסק שלי.
האמת היא, לא נעים לי להודות, אך מעולם לא יצא לי לחשוב על כך.
אני מאוד מבינה אותך, כך אמרתי לה בהזדהות, ועל כך נוכל לעבוד, בין היתר, במפגשי הייעוץ שלנו.
אנחנו הולכים לגרום לכל הלקוחות הפוטנציאליים ומשתפי הפעולה הרלוונטיים להבין, שכדאי להם לבחור דווקא בך!
גם אם מעולם לא נעזרתם בייעוץ שיווקי, אל תאמרו נואש
זה בדיוק תחום המומחיות שלי – גיבוש אסטרטגיה שיווקית מנצחת. איך אני מסייעת לבעלי עסקים לייצר את "ביצת הזהב" הזו? כך בדיוק:
לפני הכל, הכרות מעמיקה עם קהל היעד
לא מעט קמפיינים אינטרנטיים נוחלים כשלון, לא בגלל בעיה בהצעת הערך או במסר השיווקי אלא דווקא בגלל פניה לקהל יעד לא נכון.
קהל יעד ממוקד בצורה נכונה הוא קהל יעד שיהיה בשל יותר לביצוע רכישה.
זה יכול להיות קהל שיצרנו עבורו משפך שיווקי מדויק (במפגשים האישיים אני מלמדת איך ליצור אחד כזה לפרטי פרטים), זה יכול להיות קהל שהביע עניין בנושא בעבר או שהגיב בצורה אקטיבית לתוכן שפורסם בנישה בה אתם פועלים ושהוא מתאים מבחינת הגיל, המין, המאפיינים הדמוגרפיים ופרמטרים נוספים לביצוע הרכישה.
כאשר תדעו במדויק שאתם פונים לקהל המתאים, ממילא יהיה לכם קל יותר להניע אותו לפעולה המבוקשת.
למה זה כדאי ללקוח
כדי שלא תתקלו בסיטואציה לא נעימה כמו זו שנתקלה בו שירי, במסגרת הייעוץ השיווקי, נגבש יחד את הצעת הערך עבור לקוחות המטרה, כי בת'כלס – זה מה שהלקוח שואל את עצמו לפני החלטת הרכישה: "למה כדאי לי לרכוש דווקא מבעל העסק הזה"?
זה יכול להיות בעקבות התמחות בתחום מסוים, הצעה ייחודית, בשל זמינות גבוהה, תמיכה לאורך שעות היממה ועוד.
יש לנסח בצורה ברורה את היתרונות והערך שהלקוח מקבל, ולהציג אותם יחד עם מחיר המשתלם עבורו.
חשוב לקבוע את המחיר האופטימלי בהתאמה לביקוש המוצר/השירות ובהמשך, להיות עם אצבע על הדופק כדי להגיב בהתאמה להתנהגות הצרכנים והמתחרים.
יצירת יתרון תחרותי כחלק משירותי ייעוץ שיווקי
המשימה השיווקית החשובה ביותר לכל בעל עסק כיום, היא ליצור יתרון תחרותי למוצר או לשירות שלו. כלומר, למצוא את הסיבה שבגינה יעדיפו הלקוחות את המוצר/השירות שלכם על פני מתחרים או תחליפים. חלק מהתהליך כולל גם זיהוי הזדמנויות ואיומים בשוק הרלוונטי וכן תוכנית עבודה שנתית, למשל:
בעל עסק שבדיוק פתחו ממולו חנות מתחרה, או מתחרה המציע מנעד מוצרים רחב יותר.
מה היחס של הלקוח למוצר/לשירות
כל לקוח מגיע למוצר או לשירות שלכם עם עולם מושגים שלם. מה הלקוח חושב על בית העסק ואיך הוא תופס את המוצר או השירות שלכם? האם כבית עסק יקר, שווה, איכותי, בוטיקי, זול במיוחד… לכל אלו יש השפעה נרחבת על קבלת ההחלטות, ובהתאם צריך לייצר או לחדש את מיתוג העסק.
בניית שפת לקוח
חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה השיווקית היא בניית שפת לקוח מתאימה. באילו מילים הלקוח שלי משתמש? למה הוא מתחבר? ומה הכאב שיכול להוביל אותו לרכוש את המוצר או השירות שלכם?
כדי לפגוש כמה שיותר לקוחות רלוונטיים יש לדבר איתם בשפה שלהם, ולהחיל את השפה הזו בכל ערוצי הפרסום והשיווק: באתר האינטרנט, ברשימת התפוצה, בפוסטים, בהודעות וואטסאפ שיווקיות וכן הלאה.
בחירת ערוצי שיווק – חלק בלתי נפרד מתהליך הייעוץ השיווקי
חשוב לכל בעל עסק, למקד את מאמצי השיווק שלו, במקומות בהם נמצא קהל היעד שלו.
במסגרת תהליך הייעוץ, נערוך רשימה של ערוצי השיווק המועדפים עליכם, ונמפה את הערוצים בהם נמצא קהל היעד שלכם וכאלו שיתאימו ליכולות השיווק העכשוויות שלכם ולתקציב.
למשל, אם אתם בעלי צימר, כדאי יהיה לכם לפרסם את הצימר בשיווק ממוקד בפייסבוק או באחד מן הפורטלים המציעים צימרים על פי סינונים שונים.
למעצבת פנים, אמליץ לפרסם באמצעות דף האינסטגרם והפייסבוק, רשימת תפוצה ופינטרסט,
לבעלת מסעדה מקומית, לפתוח כרטיס בגוגל מיי ביזנס וכן על זו הדרך.
חשוב להבין, שמאחר שמשאבי השיווק של כל עסק הם מוגבלים, לא כדאי יהיה להתפזר על פני כמה וכמה ערוצי שיווק אם אינכם בטוחים שתוכלו להשיג באמצעותם תוצאות איכותיות.
בהקשר זה, דווקא הצמצום והמיקוד יוכלו לייצר תוצאות טובות יותר.
בחנו את עצמכם- האם אתם זקוקים לייעוץ שיווקי
ככלל, כל עסק זקוק לעזרה כאשר האופן בו התנהל עד כה לא הניב את התוצאות הרצויות.
אם הבחנתם בתקופת משבר המאופיינת בירידה במכירות, אם אתם מתקשים לנהל את ערוצי השיווק, אם משהו בקמפיינים שלכם לא עובד, אם נכנס מתחרה חדש וחזק לטריטוריה ואם אתם נמצאים בתקופה בה תרצו לצמוח ולגדול, תוכלו להעזר בייעוץ שיווקי ממוקד שיסייע לעסק שלכם לדייק את פעילותו ובעיקר לשגשג ולגדול.
ייעוץ שיווקי הוא חלק בלתי נפרד מתהליך ייעוץ עסקי, המגיע לאחר שלבים מוקדמים של הכרות עם העסק, איתור בעיות ותיקונן עם תוכנית עסקית המגדירה צעדים מבוקשים.
בהתאם לתוכנית העסקית שנבנה יחד, נוכל להגדיל גם את היעדים השיווקיים מבחינת הגעה לקהל יעד, חשיפה, מכירות ורווחים, כאשר אפיקי השיווק שנבחר יחד, ישרתו את המטרה הזו בצורה המתאימה והמדויקת ביותר.
לסיכום
במקום להתפזר "ולירות" לכל הכיוונים, נוכל לתכנן יחד את הפן השיווקי עם תוכנית עסקית כך שיהיה ברור לחלוטין, אפקטיבי ורווחי והכי חשוב- מתאים לצרכים הייחודיים של העסק שלכם ולתקציב הנוכחי.
מה שנותר לכם כעת, הוא פשוט לבחור להרים טלפון ליועץ עסקי והתחיל בתהליך הגדילה והצמיחה.