ניהול פיתוח עסקי

ניהול פיתוח עסקי

ניהול פיתוח עסקי הינו תחום אותו נוטים לבלבל עם שיווק ולעתים אף לצרף ביניהם לכדי תפקיד אחד. אך האמת היא שניהול פיתוח עסקי הינו עולם ומלואו המשלב ניתוח אסטרטגי של השוק, תכנון מוצרים חדשים ושילובו בתהליכי הפיתוח שלהם, הבנה של שווקים וקהלי יעד חדשים, תיאום וסנכרון בין שלל גורמים בתחומי השיווק, המכירות וכו'. כלומר, בגדול, תפקידו של מנהל פיתוח עסקי בארגון הינו זיהוי הזדמנויות עסקיות חדשות, איתור קהלי היעד ויישומן הלכה למעשה תוך נשיאת הארגון קדימה לכדי שגשוג. כלומר, איך לקחת רעיון ולקדם אותו לכדי שיווק בפועל ויצירת רווחים.

מטרת תפקיד זה היא למעשה ראייה לטווח הארוך, מבט ליום שאחרי ההצלחה הקיימת, משום שהשוק תמיד דינמי וחברה המעוניינת לשמר את עצמה לטווח הארוך חייבת לחשב כמה צעדים קדימה, ליום שבו המוצרים הקיימים כבר לא יהיו מספיקים על מנת לגרום לה לשגשג כחברה ולצמוח.

אין פירוש הדבר בהכרח מיקסום רווחים, אלא מיצוב החברה בשוק ובקהל היעד ויצירת יציבות לטווח הארוך.
לעיתים, בעיקר בחברות קטנות, סמנכ"ל השיווק נוטל על עצמו גם את ניהול הפיתוח העסקי ומשלב ביניהם, היות והם משלימים זה את זה, או לחילופין, המנכ"ל בכבודו ובעצמו אם מדובר בחברה ממש קטנה, אך מאידך, בארגונים גדולים יותר קיים סמנכ"ל שיווק וסמנכ"ל ניהול פיתוח עסקי.
ישנן חברות המעדיפות לשלב את הנושא ע"י העסקת חברה חיצונית אשר מומחיותה היא ניהול פיתוח עסקי ובכך לוותר על מינוי משרה שכזאת בקרבה ולו לתקופה מסוימת ויש בכך מן היתרון.

אין אופן ניהול פיתוח עסקי אחד דומה למשנהו

כשם שאופיין של חברות משתנה בין תחום לתחום ובין סדרי גודל שונים, כך אופיו של תפקיד ניהול פיתוח עסקי משתנה בהתאם לאופי החברה וגודלה.
בחברת סטארט-אפ לדוגמה, תפקיד ניהול הפיתוח העסקי לרוב שייך ליזם והמייסד, היות והוא זה שהגה את הרעיון מלכתחילה, זיהה את ההזדמנות, חקר אותה ואת סביבת השוק הרבה לפני שהיא הוקמה. למעשה, הקמת החברה מושתתת על ניהול פיתוח עסקי כזה של רעיון או אחר.
בחברות מסוג אחר, תפקידו של מנהל פיתוח עסקי משולב בקונספט קיים ולכן מתמקד בתהליכים כגון: איתור הזדמנויות עסקיות כאמור, ביצוע סקרי שוק, ניסוח אסטרטגיית מכירה ועמידה בה, גיוס אנשי שיווק ומכירה ותדרוכם, גיוס עובדים, הגדרת יעדי מכירות לביצוע, כאשר ההבדל בינו לבין מנהל השיווק הוא שהוא מתמקד בעתיד ולא בהווה – כלומר, במוצרים ושווקים שטרם עברו תחת קורת הגג של החברה, קרי – בצמיחה הלא אורגנית שלה, בעוד מחלקות השיווק והמכירה מתמקדים בקיים ומשמנים את המכונה הזאת באופן מתמיד, כלומר בצמיחה האורגנית שלה כחברה קיימת.

מאפייניו של מנהל פיתוח עסקי

ניהול פיתוח עסקי הינו תפקיד שחייב להיות מגובה בתכונות כגון:

  • יצירתיות
  • מקוריות
  • תזזיתיות
  • סקרנות
  • יכולת להתעדכן לפני כולם
  • מכירתיות
  • יכולת לחקור לעומק הפרטים הקטנים
  • שירותיות
  • תחרותיות
  • הבנה של השוק ושל המספרים בו.
  • חשיבה אנליטית
  • ועוד.

לעתים קרובות, ניהול פיתוח עסקי הינו תהליך שכרוך בשיתופי פעולה עסקיים עם חברות אחרות ואף עם מתחרים על מנת למקסם את רווחי החברה וליצור יתרון לשני הצדדים. מצב שכזה דורש זיהוי שותפים פוטנציאליים, זיהוי הדרך בה ניתן לבצע שותפות שכזאת וניהול של השותפות בצורה חכמה ויעילה.

על מנת לייצר שותפויות כאלה ועל מנת להיות פנוי לזהות הזדמנויות עסקיות לצמיחה מחודשת, לא תמיד שילוב תפקיד ניהול פיתוח עסקי עם תפקיד השיווק הוא נכון, משום שמרוב עיסוק בקיים קשה להרים את הראש ולהביט גבוה למעלה לחפש הזדמנויות. לכן, חברות רבות נעזרות דווקא במיקור חוץ לצורך זה, הן על מנת לחסוך במשרה נוספת והן מבחינת מחשבה נקייה היוצאת מגבולות העסק הקיים, כלומר "מחוץ לקופסא", לא תלויה באף קבעון קיים ורואה את הכל ברמת המאקרו.

מאמרים ומדריכים נוספים אצלי באתר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
טל שלמון - צעידי
טל שלמון - צעידי

היי, שמי טל שלמון-צעידי יועצת עסקית ואני כאן כדי לענות על כל שאלה. אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר עוד היום ויחד ניקח את העסק למקום של צמיחה..!

צרו קשר כעת
מעוניינים בשיחת ייעוץ ראשונית? השאירו פרטים!
מה חדש אצלי באתר?
עקבו אחרי ברשתות החברתיות
Call Now Button
בואו נעבור לווטאספ
1
זקוקים לייעוץ?
היי, נעים מאוד שמי טל שלמון-צעידי ואני כאן לענות לך על כל שאלה.
במה אוכל לעזור?