מעסיקים עובדים? דעו כי הם המשאב הכי יקר בעסק שלכם, גם אם זאת עובדה שקשה לכם להודות בה. חישבו, הלא עם כל הכבוד לרעיון שתחתיו נבנה העסק, למטרות, לתוכנית העסקית הגאונית שהגיתם, לכישורי הניהול והלוגיסטיקה הפנומנליים שלכם והפוטנציאל המטורף שיש לעסק שלכם, מי שיביא אותו בסופו של דבר אל היעדים הנכספים, אל התודעה ואל מטרות העל שלשמם הוקם הם לא אחרים מאשר העובדים שלכם שמניעים את גלגלי העסק קדימה, או לפחות אמורים לעשות כן.
עשו לכם ולעסק שלכם טובה ענקית וקראו מספר טיפים שיעזרו לכם במלאכת ניהול העובדים שלכם.
התאמה
כלל ראשון של ניהול עובדים נכון הוא התאמת העובד. ההתאמה צריכה להיות למקום העבודה, אופי העבודה, הדינמיקה הקבוצתית, אופי המשימות, יכולותיו המקצועיות של העובד ומרכיביו האישיותיים ברמה שתאפשר לו או לה להתמודד עם התפקידים המוצעים להם בבית העסק שלכם. דעו כי אם שכרתם עובד או עובדת שהתבררו כלא מתאימים, דעו כי זוהי נקודה לרעתכם. נכון, לא תמיד אפשר לצפות מהלכים והכל יכול להשתבש בדרך, אך התאמה בסיסית היא חובת המציאות לביסוס עסק מצליח בזכות עובדיו.
הצבת מטרות
נכו, יש לעסק שלכם מטרות על ולכם יש איזו תמונה של הצלחה מסחררת בראש, לכולם יש, אבל העובדים שלכם לא יכולים להתחבר לתמונה הזאת במאת האחוזים משום שהם לא בעלי העסק, אלא רק עובדים בו. לכן, על מנת לקרב אותם לראיית התמונה כולה, על מנת לתת להם תחושה של הצלחה, הציבו להם מטרות קטנות בדרך ותנו להם להגיע אליהם. חשוב שמטרות אלה יהיו מגובות בציפיות ריאליות הן מהעובד והן ממצבו של העסק אחרת לא תקבלו שיתוף פעולה אלא מרמור.
יצירת קשר
גם אם אתם המנכ"לים ואין לכם שום קשר ישיר עם עובדי הדרג הבסיסי יותר, צרו אותו, התעייננו, הראו שבאמת אכפת לכם מכל עובד ועובדת באשר הם וגלו אמפתיה. ותשתדלו לעשות זאת אמיתי ללא העמדת פנים. זכרו כי כל עובד מביא עמו עולם ומלואו, נסיבות חיים, חוזקות וחולשות ויש להתייחס אליו באופן פרטני ולא כבורג במערכת. זכרו כי עובדים המרגישים שקופים ולא מוערכים מפתחים ייאוש, תפוקתם יורדת ולא מאריכים ימים במקום העבודה.
זכרו כי ניהול עובדים נכון משלב מתן הנחיות מגבוה וכיוון העובד אל מטרות העסק, אלא גם לראות כל עובד באשר הוא ובאשר הוא מביא עמו בתוך המערכת.
צרו אווירה נעימה בין עובדי בית העסק באשר הם, בין אם אלה ערבי הווי, מפגשים אקראיים על מנת ליצור את היחד ולשבור קצת את ההיררכיה התפקודית משום שעסק צריך גם נשמה והנשמה מגיעה מהעובדים.
ניהול עובדים: אסרטיביות היא לא מילה גסה
ניהול עובדים נכון אמנם משלב בין מקצועיות ואווירה, אך יחד עם זאת חשוב להבין מתי העובדים גם קצת מותחים את החבל מדי. בין אם מדובר בבקשות שברגע נתון אינן יכולות להתמלא, התנהגות פחות הולמת וכו'. כל עוד מדובר בהתנהגות ובקשות נורמטיביות ולגיטימיות לחלוטין (ולא, חלילה עבירה על החוק), הרי שניתן גם לסרב ו/או להעמיד את העובד במקומו, להסביר את עמדת הסירוב וגם לעבור על כך לסדר היום מבלי ליצור דרמה מיותרת ו/או תחושת מרמור מתמשכת אצל העובד. עם כל הכבוד לנחמדות, זה בסדר מדי פעם גם להיות אסרטיביים ולסרב והעסק עדיין יעמוד על תילו.
התייחסות לטעויות
כולנו בני אדם ומתוקף היותנו בני אדם אנו גם טועים לפעמים. יש להתייחס לכך בכובד ראש כאשר מדובר בנושא של ניהול עובדים, משום שההתייחסות לטעות של עובד יכולה להיות עניינית, מכילה, מסבירה ומקדמת אך לצערנו יכולה גם לבוא ממקום מתנשא וללא משים לב לגרום לעובד לעוגמת נפש. זכרו כי כמו שתלמיד בבית הספר מרגיש מושפל כשהמורה מוכיחה אותו על טעותו בצורה לא נעימה שלא תקדם אותו בשום צורה אלא להיפך, כך מרגיש גם עובד שטועה. לכן, יש לברור תגובות על טעויות בהתאם לטעות ולנסות ללמוד מתוכה ולהתקדם ממנה מבלי לגרום לעובד תחושת עוגמת נפש.