אם כבר יצא לכם לעיין בכתבות השונות באתר שלי אתם כבר מכירים אותי היטב ויודעים שמה שאני הכי אוהבת לעשות זה להעניק יעוץ לעסקים וללקוחות פרטיים. לראות כיצד העסק שלהם, שהתחיל כחלום ומשאלה, קורם עור וגידים והופך להיות לעסק מצליח.
אבל, קורה גם שהתמונה אינה אופטימית כל כך ועסק מתפקד נכנס למשבר המחייב נקיטת אמצעים מקצועיים מיידיים של ניהול משברים כדי להחזירו לדרך הישר.
מה כדאי לעשות בעת משבר? ואילו טיפים יסייעו לכם לצמוח?
המחיר הכלכלי הכבד של וירוס הקורונה
מימדי הנזק הכלכלי של משבר הקורונה בעולם הגדול וגם בעסקים בישראל הולך וגובר ככל שעובר הזמן.
הקורונה פגעה בשרשראות אספקה, השביתה פעילות מסחרית ויצרה אינספור משברים עסקיים. יש אומרים שהנזק הכלכלי המצטבר בעולם עלול להגיע ל 2.4 טריליון דולר!
ממשלות רבות ברחבי העולם הכריזו על תמריצים תקציביים למגזר העסקי ואף לצרכנים. אם ניקח לדוגמה את הנעשה בישראל – לכל אדם שנכנס לבידוד ולכל עסקה שמתבטלת יש תרגום לכסף. אני אדייק עוד יותר את דברי – להרבה כסף…
לכן, אין כל פליאה בכך שעסקים רבים הגיעו למצב של משבר או נסגרו.
אז מה עושים אתם שואלים? בשביל זה אני כאן! לתת לכם טיפים להתמודדות ולניהול משברים.
טיפ ראשון לניהול משברים– תמיד להיות עם אצבע על הדופק כדי לזהות סימנים מוקדמים למשבר:
• האם הוצאות העסק עולות?
• האם קיים גרעון בתזרים המזומנים לאורך זמן?
• האם עסקאות נסגרות במחירים נמוכים מבעבר?
• האם לאור הבעיות הכספיות העסק דוחה תשלומים לרשויות ולספקים?
• האם העסק תקוע? כלומר: הרווח התפעולי שלו נמוך, אין עלייה במכירות או בהכנסות ולא מתבצעות שום פעולות לשינוי המצב
• האם הפעילות העסקית נמוכה מאותו זמן בשנה קודמת?
• האם הבנק מתחיל ללחוץ על ביטחונות ומגביל את גובה האשראי של העסק?
כיועצת עסקית המלווה עסקים במשבר ומצליחה לעזור להם לעלות שוב על דרך המלך, חשוב לי להדגיש – אם בעל העסק מקפיד להיות עירני לסימנים מוקדמים אלו, ניתן יהיה להתחיל לפעול במהירות לשיקום העסק לפני שיהיה מאוחר מדי.
טיפ שני – קבלו החלטות על בסיס עסקי ולא רגשי
כשאנחנו נמצאים במשבר בכל תחום שהוא (עם הבעל, האישה, הילדים, בעבודה…), אנחנו חווים אותו כמצב רגשי מטלטל ומעורר אמוציות חזקות. מה שחשוב במקרה של משבר זה לא להיסחף לכיוון של החלטות שבסיסן רגשי, אלא לגייס את המוח החושב והריאלי שלנו ולשקול את ההחלטות בקור רוח, ורק בצורה כזו להחליט החלטות ענייניות הנובעת משיקולים עסקיים ולא רגשיים.
בתור יועצת עסקית בעלת ראיה חיצונית אובייקטיבית, אני יכולה לסייע בקבלת החלטות שכאלו, ובמיוחד במקרה שהעסק הינו עסק משפחתי ומעורבים בו שיקולים אישיים ומשפחתיים כאחד.
טיפ שלישי – אין ברירה… צריך להקצות משאבים כספיים כדי לצאת מהמשבר!
תחשבו על זה – להיכנס למשבר זה מאד קל, לצאת ממנו – מאד קשה… כדי לצאת ממשבר אין ברירה אלא להקצות משאבים כספיים למימון: שכירת יועץ (נעים להכיר, אני לשירותכם (: ), לשנות את כמות העובדים וניהול העובדים, להשקיע בציוד חדש ולקבוע אסטרטגיה שיווקית עם תקציב לשיווק ופרסום שיהווה משפך שיווקי לעסק.
אין ברירה, חברים, זיכרו את הכלל: יש להשקיע כדי להרוויח!
טיפ רביעי – ניהול משברים למה זה קרה?
בתהליך של ניהול משבר עסקי אני מודעת היטב למצבם הקשה של לקוחותיי בעלי העסק. אני מלווה אותם ברגישות ובאכפתיות צעד אחרי צעד כדי להתחיל בתהליך ההבראה עם שיטות ניהול מותאמות.
הצעד הראשון בתהליך ההבראה הוא להבין מדוע נגרם המשבר: האם בגלל סיבות חיצוניות שלא קשורות ישירות לעסק, כמו למשל המשבר הכלכלי שגרמה הקורונה שבעקבותיו גם קהל היעד של העסק נמצא בקשיים כלכליים המגבילים את כוח קנייתו. או אולי המשבר העסקי נגרם בשל סיבות פנימיות מתוך העסק, כמו: ניהול לא תקין, חוסר התייעלות, מחירים בעיתיים ועוד.
טיפ חמישי – ניהול משברים בואו נפתח יחד את הדלת לשינוי
לאחר שמאתרים את הסיבות למשבר אפשר להתחיל לתכנן אסטרטגיות התמודדות ולבחור את דרכי הפעולה והמהלכים שיחלצו את העסק מהמשבר. כשאנחנו מבינים "מה לא עובד" אנחנו מתכננים את "מה שכן יעבוד".
כאן אני נכנסת לתמונה בגדול – אתם יכולים לסמוך עלי שאפתח עבורכם את הדרך לשינוי ולצמיחה. הרי המוטו שלי הוא – "הצלחתו של כל עסק טמונה בתכנון נכון של הדרך". הרי בשביל זה אני כאן, לא?
טיפ שישי לניהול משברים – קדימה ליישום!
לקבל ההחלטות זה לא מספיק – צריך ליישם אותן בשטח! וכמובן לא לשכוח עם היישום לבדוק האם המהלכים קידמו את העסק או לא. אם נצליח יחד לנהל נכון את ההתמודדות עם המשבר זו יכולה להיות ההזדמנות של העסק לפרוץ קדימה ואולי אף להגיע רחוק יותר מאשר לפני המשבר!
חזון בשעת משבר הוא הכרחי לניהול משבר עסקי וליציאה ממנו – אני תמיד ממליצה ללמוד מהגדולים מאיתנו ובמקרה הזה מוולט דיסני שאמר: "אם אתה יכול לחלום על זה – אתה יכול לעשות את זה"!
לקביעת פגישת ייעוץ אישית בנוגע לעסק שלכם, אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר ולפנות אליי בהודעה, טלפון או דרך האתר.