ניהול השיווק בעסק נשמע מושג מאוד מורכב ומפוצץ,
כשלמעשה מה שאני מכוונת אליו, הוא יצירת תוכנית שיווקית, הכוללת מפת-דרכים המקיפה את ליבת העסק שלכם:
באילו פלטפורמות אתם פועלים באונליין ובאופליין, מי מבצע עבורכם את השיווק, מי הם הלקוחות הפוטנציאליים, אילו דרכים יסייעו לכם להגיע אליהם ובאיזו שפה תוכלו לפנות אליהם כדי לגרום להם להתעניין, ובהמשך גם לרכוש את מה שאתם מציעים.
בצורה כזו ניהול השיווק יתבצע בצורה חלקה ומהירה, כשלרשותכם "מצפן" המנחה אתכם בכל שלב בדרך. בחברות וארגונים גדולים, לרוב נמצא אדם שהוא מנהל השיווק, האחראי לרכז את כל התשובות במסמך מסודר ולבנות אסטרטגיה שיווקית מתאימה, אך גם בעלי עסק קטן או בינוני, נצרכים לנהל את השיווק שלכם בצורה נכונה כדי שיניב פירות.
איך עושים זאת נכון? וכיצד בונים אסטרטגיה שיווקית שתנחה אתכם בניהול השיווק? כל זאת ועוד בכתבה שלפניכם.

על מה מתבסס ניהול שיווק מוצלח
ניהול שיווק מוצלח מתבסס בעיקר על עבודת מחקר מעמיקה ואיסוף נתונים, אבל אני מפצירה ואומרת – אל תתנו לזה להפחיד אתכם.
עם כל שנות הניסיון ועשרות תוכניות השיווק שהכנתי עבור בעלי עסקים,
אני יודעת שכל בעל עסק יכול לעשות זאת עם ההכוונה והייעוץ המתאימים.
כשבעל העסק הוא שותף פעיל, מתקבלת תוכנית שיווק המיישרת קו עם "האני מאמין" של בעל העסק, ובו בזמן גם משלבת את הראיה המקצועית של היועץ העסקי ואת ההכרות שלו עם תהליכים שיווקיים.
ניהול שיווק נכון מתחיל בשאילת השאלות המתאימות
על מנהל השיווק, בין אם מדובר בבעל העסק בעצמו, ובין אם מדובר באחד מהעובדים, לחלק את זמנו לטובת שתי מטרות:
הגדלת מאגר הלקוחות – לטובת הגדלת רווחי העסק
התאמת המערך השיווקי לצרכי העסק – בחירת ערוצי השיווק הנכונים בהתאם למיצוב העסק ולקהל היעד שלו, לטובת שמירה על רווחיות עתידית.
כאמור, ניהול שיווק מתחיל בבניית תוכנית שיווקית מתאימה, הכוללת את ערוצי השיווק הנכונים, את החוזקות והחולשות של העסק ואת היתרונות התחרותיים שלו.
אלו השאלות שיש לשאול את עצמכם בדרך לבניית תוכנית שיווקית טובה:
מי הוא קהל היעד שלכם?
לפני שאתם מתחילים כל פעולה שיווקית, חשוב להבין ולהגדיר בבירור מי הוא קהל היעד שלכם, כלומר למי פונים המסרים, הפוסטים והפרסומים שלכם.
אני מכוונת בעלי עסקים לכתוב במפורט "סיפורי פרסונות" לכל אחד מן הלקוחות, כדי שתהיה בידם תמונה מוחשית של הלקוחות הפוטנציאליים אליהם הם פונים.
כך למשל, אורית מעצבת הפנים המתמחה בעיצוב משרדי יוקרה יצרה אבטיפוס ללקוח פוטנציאלי:
- הלקוח הפוטנציאלי הוא בין הגילאים 30-40
- מנהל ארגון
- נשוי עם מספר ילדים
- מתגורר במרכז הארץ
- משתייך למעמד הסוציו אקונמי הגבוה
- אדם הגון ואמין, איש של מוסר וערכים , אומר ועושה – ולכן גם ניתן לסמוך עליו.
- היום יום שלו מלא בעשיה, והוא עובד לפי לו"ז מסודר משימה אחר משימה.
- רמת השכלה: תואר ראשון/שני
- מבין חשיבות של עיצוב מוקפד למשרד, חשוב לו להשקיע והוא גם מוכן לשלם עבור זה.
מהי הייחודיות שלכם
עוד שאלה חשובה שיש לקחת בחשבון כאשר מנהלים שיווק בעסק, היא: במה העסק שלכם נבדל מעסקים אחרים? אילו שירותים או מוצרים הוא מציע שאחרים לא?
גם אם במחשבה ראשונה אינכם יכולים לעלות על יתרונות כאלו, חשוב לנסות ולברר אותם. בידול הוא עקרון המפתח בשיווק, והוא זה שיאפשר לכם לבסס את קהילת הלקוחות כדבר חי שנבנה ומתפתח עם הזמן.
בחירת ערוצי ההפצה והשיווק כחלק מניהול השיווק
לאחר שחידדנו את קהל היעד שלנו, חשוב להבין איפה לפרסם, כלומר לבחור את ערוצי השיווק. מדובר בשלב מאתגר יחסית בגיבוש התוכנית השיווקית, שכן לא תמיד קל להחליט במה לבחור (ואפילו קשה יותר להחליט על אילו ערוצי שיווק כדאי לוותר).
בשלב זה ארצה להציע 2 כללי אצבע חשובים:
- התחילו תחילה עם הערוצים החינמיים שלא עולים כסף
- אל תתפרסו על 8 ערוצי שיווק, הסתפקו ב3 ערוצי שיווק טובים
כדי שהשיווק שלכם יהיה אפקטיבי, חשוב שהקהל שלכם יפגוש אתכם במקומות שונים. כדי לא להתפזר, אני ממליצה לכם להתמקד בערוצי השיווק האפקטיביים ביותר עבור העסק.
ריבוי ערוצים יגזול מכם זמן רב מדי והרבה כסף, וגם תתקשו להגדיר בסופו של תהליך איזה ערוץ הניב לכם הכי הרבה תוצאות.
אני ממליצה להתחיל בשיווק פה לאוזן, או בקבוצות נטוורקינג בפייסבוק ולינקדאין, הזמינות לכל בעל עסק באשר הוא. בקבוצות כאלו, נמצאים אלפי בעלי עסקים מתחומים שונים, וניתן להפגש ולבחון שיתופי פעולה. (למשל הקבוצות: עסקים עושים עסקים, BNI, עצמאית וקבוצות דומות)
במקביל, עם התבססות העסק, כדאי לבנות אתר או דף נחיתה שיהווה כרטיס ביקור עבור העסק ולהתחיל לשווק אותו בגוגל עם הביטויים המתאימים.
לעסקים ויזואליים יותר, אני ממליצה לשלב את ההפצה בגוגל עם פרסום באינסטגרם, יוטיוב או פינטרסט.
בנוסף, יש עוד שלל ערוצי שיווק ישירים ועקיפים שיכולים לסייע רבות בשיווק העסק:
- פרסום מאמרים בבלוג מקצועי
- וובינרים בפייסבוק
- קורס אינטרנטי או פודקסט
- קידום באמצעות תוכן שיווקי או תוכן ממומן.
- ערוצי שיווק באופליין דוגמת פרסום בטלוויזיה, עיתונות או שלטי חוצות.
במסגרת התוכנית השיווקית שיצרתי יחד עם אורית, מעצבת פנים המתמחה בעיצוב משרדי יוקרה,
התלבטנו יחד באילו ערוצי הפצה כדאי לבחור.
לבסוף, נקבעו מספר ערוצי שיווק בהם מצאנו את קהל היעד שלה: אינסטגרם, פייסבוק ופינטרסט.
כמו כן, החלטנו להכין רשימת מסרים מעניינים ולדוור לקהל באופן קבוע.
מעצבת הפנים יצרה מדריך חינמי המדבר על הטעויות שאנשים עושים בעיצוב המשרד, ובתמורה למדריך, הלקוחות הפוטנציאליים נרשמו לניוזלטר בו קיבלו תכנים שיווקיים נוספים.
אחד השיקולים לבחירת ערוץ השיווק– רשימת התפוצה – היה שהמתחרים הישירים של אורית לא נעזרים ברשימת תפוצה במהלך השיווק שלהם, דבר המעניק לה יתרון תחרותי.
מהן החוזקות של העסק שלכם
כשכותבים תוכנית שיווק מסודרת, יש לזקק את נקודות החוזק של העסק. במקרה זה, יתכן שהן תהיינה דומות לאלו של המתחרים. דוגמאות לחוזקות עשויות להיות, למשל:
"אני דובר אנגלית שפת אם ולכן לעסק שלי, העוסק בשילוח והפצה יש יתרון בגישה לשוק האמריקאי"
"אני כותבת תכנים מכל הסוגים, ומתמחה בעיקר בתכנים רפואיים"
"אני מתקתק עבודה"
"אני מספק תמיכה 24 שעות ביממה"
לצד החוזקות, לכל עסק יש גם חולשות, שאין מקום להתעלם מהן.
זה המקום לנסות לעמוד, בכנות, על המקומות בהם אתם חלשים.
למשל: "אני לא טובה בשיחות מכירה", או "העסק שלי לא מספק מאמרים בשפה האנגלית".
ערכו רשימה מפורטת ככל האפשר של החוזקות והחולשות, בלי לנסות לעדן או להסתיר נתונים.
כל אלו יסייעו לכם לנהל את אסטרטגית השיווק בצורה חכמה כשאתם יודעים בדיוק אילו נתונים אתם מביאים עמכם ואיתם נוכל לבנות תוכנית עסקית מסודרת עם תוכנית עבודה שנתית עד לקבלת התוצאות הרצויות.
מה הם ערכי המותג שלכם – ניהול השיווק
ערכי מותג הם רשימה של אבני יסוד, שמאפיינות את העסק שלכם. הם אלו שהופכות אותו להיות מי שהוא, הן בעיני עצמו והן בעיני הקהל.
אני מכוונת בעלי עסקים לדייק את ערכי המותג שלהם, ולהשתמש בהם בכל פרסום או שיווק.
ערכי מותג לדוגמא יכולים להיות:
חדשנות וידע- הקפדה להיות מעודכנים בכל דרך אפשרית, התנסות וירידה לעומק הדברים בתחום העיסוק שלכם.
הנחיות לעובדים לעקוב אחר ספרים ומדריכים מתאימים ומעקב אחר הטרנדים בשוק.
אחריות- לקיחת אחריות על הישגי תהליכי העבודה מול הלקוחות, כולל הגדלת ראש והשתדלות להיות בשליטה על הדברים.
הקפדה על הפרטים הקטנים– עבודה בעסק לפי שיטות עבודה מסודרות, מתודיקה מוגדרת.
בעל עסק שזו החוזקה שלו יקפיד על הפרטים הקטנים וישים עליהם דגש גדול.
אלו רק כמה דוגמאות על קצה המזלג. לכל בעל עסק יש ערכי מותג משלו, שנוכל לדייק בשיחה אישית משותפת.
למה דווקא אתם
זו שאלה מהותית הנוגעת לתוכנית שיווק מכל סוג.
התשובות שליקטתם בשאלות הקודמות, יסייעו לכם במענה לשאלה "מדוע כדאי להזמין או לקנות דוקא מכם"?
זו שאלה מסכמת, הקושרת יחד את כל חלקי העבודה שעשיתם עד כה למעין תקציר מזורז.
התשובה עליה תוכל לשמש בסיס לכתיבת פוסטים, דפי מידע באתר, מסמכי מכירה ועוד.
ניהול השיווק זה כיף חיים!
במסגרת הייעוץ העסקי, נעבוד בצורה שיטתית על כל יסודות האסטרטגיה השיווקית של העסק, נבנה תוכנית שיווקית וגם תוכנית עבודה אישית המותאמת לעסק שלכם.
בצורה כזו, ניהול השיווק יעשה קל, כאשר תדעו במדויק מי הוא קהל היעד שלכם, היכן הוא נמצא, מהן החוזקות שלכם ואילו ערוצי הפצה יניבו לכם הצלחה.
לקביעת פגישת ייעוץ עסקי אישית בנוגע לעסק שלכם, אני מזמינה אתכם לפנות אליי בהודעה, או ליצור קשר בטלפון או דרך האתר.