משפך שיווקי הוא אחד הכלים החשובים בתכנון קמפיינים ופרסומים שונים. הוא מסייע לבעל העסק להגדיר שרשרת תהליכים, שעובר לקוח אקראי עד שהוא הופך ללקוח משלם, ומסייע לו לשפר ביצועים של קמפיינים פרסומיים.
כיצד בונים משפך שיווקי איכותי וכיצד מומלץ להשתמש בו כדי להגדיל רווחים? כל זאת ועוד כמה טיפים חשובים בכתבה שלפניכם.
בכל פעם שאני מסבירה ללקוחות שלי על משפכי שיווק, אני תמיד נתקלת בסוג של אי הבנה שנובעת מזה ש"משפך" הוא כנראה לא המילה המדויקת כאן, אבל כך זה נקרא בעולם השיווק אז נזרום עם זה.
במשפך רגיל, כל טיפת מים שנכנסת מהחלק הרחב של המשפך, מגיעה בסופו של תהליך לתחתית. כל זאת במשפך רגיל, אולם כשאנו מדברים על משפך שיווקי, יתכן בהחלט שיהיה אובדן של טיפות מים יקרות בדרך (במקרה של העסק שלכם: אנשים שעזבו את התהליך בטרם הפכו ללקוחות משלמים).
כך שלפני שאנו ממשיכים בהסבר, עלינו להבין שהמשפך השיווקי עוסק בשרשרת של תהליכים, שבאמצעותה אנחנו מנסים להפוך בהדרגה אדם ללקוח משלם.
המשפך השיווקי (Marketing Funnel) הוא חלק בלתי נפרד מהליך השיווק של עסק או מוצר חדש. הוא מיושם בהצלחה על ידי עסקים גדולים ומוכרים, וכמעט אין עסק שמכבד את עצמו שלא נעזר בו בשלב מסוים.
בעלי עסקים שבוחרים בכל זאת לוותר עליו, מפספסים נתח נרחב של לקוחות פוטנציאליים.
היכן טמון יתרונו הגדול? בכך שניתן להתאים אותו לכל עסק, מוצר או קהל יעד וכך למעשה הוא יכול להתאים גם לעסק שלכם.
במסגרת תהליך הליווי העסקי שעברתי עם רינת, בנינו עבורה משפך שיווקי איכותי.
רינת היא מנהלת עסק בוטיק ליצירת סרטוני תדמית, והמטרה העיקרית שלה במשפך השיווקי היתה להשיג לקוחות חדשים ולהגדיל את המכירות.
הטכניקה בה נעזרנו הוא סרטון שיווקי המושך את הלקוחות לעבור לשלב השני במשפך.
בסרטון השיווקי מנינו כמה סיבות טובות להיעזר בסרטון תדמית שיווקי.
כל מי שצפה ברוב הסרטון, הופנה לשלב הבא במשפך השיווקי, והצענו לו הצעה אטרקטיבית.
לאחר שכמה לקוחות נחשפו לתכנים הנהדרים, הם היו בשלים לקבל החלטה לרכוש את הסרטונים מהאתר שלה.

השלבים העיקריים במשפך שיווקי
ארבעת שלבי היסוד במשפך השיווקי הם: חשיפה והכרות ראשונית עם המותג, עניין והעמקת הקשר, גיבוש החלטה חיובית ולבסוף רכישת המוצר או השירות.
שלב החשיפה – דמיינו אדם שמעולם לא שמע על העסק שלכם. אותו אדם גולש בפייסבוק ונתקל במודעה שלכם.
זה השלב הראשוני במגע הקהל עם המותג, וחשיפה למוצר או לשירות אותו אנו מציעים.
בשלב זה הלקוח לא חושב יותר מדי, ורוב הסיכויים שהוא פשוט ידפדף הלאה.
שלב העניין – מבין אותם לקוחות שהתעכבו על המודעה שלנו, יהיו כמה שיביעו התעניינות מסוימת בעסק.
הם עדיין לא בטוחים כמובן, ומתלבטים אף אם לפנות אלינו או לא, אבל כבר "הכנסנו רגל בדלת" שלהם.
כעת הם משתוקקים ללמוד עלינו לעומק, להכיר את המוצרים והשירותים, ואפילו להתרשם מתיק העבודות שלנו.
עבור קהל זה, עלינו ליצור מעטפת תכנים כדי לקבל מאיתנו עוד ערך ומידע שמעניין אותו, ולחבר אותו אלינו. שלב זה הוא לטעמי אחד השלבים החשובים במשפך, ובו אנו הופכים את הלקוחות המתעניינים ללקוחות פוטנציאליים.
גיבוש החלטה חיובית – בשלב זה הלקוח המתעניין סיים לעשות את "שיעורי הבית" שלו על המוצר או השירות שלנו וגיבש החלטה חיובית. כדי לקבל פרטים נוספים הוא ייעזר באחת מהדרכים הבאות:
- ימלא טופס באתר או בדף הנחיתה
- ייצור עמכם קשר טלפוני
- ישלח לכם מייל
טיפ למשווקים: בשלב הזה מתבקש מאוד שתכינו עבורכם ועבור הלקוח המתעניין מערכת באמצעותה תוכלו לאסוף את הפרטים המלאים של הלקוח כדי לחזור אליו בהמשך.
כך תוכלו ליצור מאגר לקוחות רציני המתעניין במוצר או בשירות שלכם.
גם אם חלק מהלקוחות לא ירכשו את המוצר הספציפי בזכותו הם הגיעו אליכם, תמיד תוכלו לדוור להם באמצעות רשימת תפוצה ולשלוח להם עדכונים על שירותים נוספים שאתם מספקים.
שלב הרכישה– בשלב הרביעי, הלקוח שבתחילה רק התעניין במוצר או בשירות, הופך להיות לקוח משלם ונפרד מסכום של כסף כדי לרכוש את המוצר או השירות שלנו.
כמובן ששלב זה יכול להתייחס גם לפעולות אחרות שמבצע הלקוח כמו הרשמה לרשימת דיוור, שיתוף כתבה, שליחת הודעה, יצירת קשר טלפוני וכן הלאה.
לכל עסק יהיה יעד שיווקי שונה ל"קצה" של המשפך, הגביע הקדוש של אותה סדרת פעולות אם תרצו.
חשיבותו של המשפך השיווקי לעסק
למשפך השיווקי יש מספר תפקידים מרכזיים שהופכים אותו לטעמי לכלי העיקרי בשיווק העסק. הנה כמה מהם:
- סדר במטרות השיווקיות – המשפך השיווקי עושה לנו סדר בתכנון הקמפיינים והפעילות השיווקית, ומסייע לנו להגדיר מטרות ברורות.
הוא מתווה את השלבים המדויקים שמתרחשים בתהליך מהחשיפה ועד לרכישה. - חקר ביצועים – ניתן לבודד כל שלב במשפך וכך להבין בקלות היכן הלקוחות "נוטשים" או מפספסים את ההצעה שלנו. למשל: האם שלב הצעת המחיר הוא הבעייתי? או שמא השלב הקודם במשפך?
- חסכון בכסף – תמונת המצב העדכנית של המשפך מאפשרת לנו לקבל תמונה מדויקת של הקמפיין בזמן אמת כך שניתן לשפר אותו ולא לבזבז כסף על דברים שלא עובדים היטב.
תרגיל ליישום לשיעורי בית: בכל פעילות שיווקית מומלץ לבנות בקווים כלליים את המשפך השווקי אותו אנו מעוניינים להפעיל. יוצרים קמפיין פרסומי חדש למוצר? בונים דף נחיתה? התייחסו לארבעת השלבים שציינתי ונסו לחשוב כיצד הם משתלבים בתוכן אותו אתם יוצרים, וכיצד הם מניעים את הגולש למטרה הרצויה.
תוכלו לבנות את המשפך השיווקי שלכם במספר דרכים: כתיבה על דף נייר, שימוש בPower Point של מיקרוסופט, סליידס של גוגל ואפילו בגוגל אנליטיקס.
בשורה התחתונה – פחות משנה איך מציירים את המשפך, מה שיותר חשוב הוא ליצור את המשפך ולפעול על פיו.
אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לסיוע בבניית משפך שיווקי איכותי, אני מזמינה אתכם ליצור עמי קשר כעת ולקבל הכוונה מדויקת בפגישה אישית.