המונח "אסטרטגיה" היה מקושר מאז ומעולם לתחום הצבאי והיווה מעין שם קוד לפעולה שגובשה למען מטרה ביטחונית כלשהי או השגת יעד בטחוני כלשהו. מקור המילה הוא ביוונית strategos שפירושה הוא "הנהגת צבא". עם הזמן, חדר המונח גם לניהול הארגוני ולמעשה, הפך לשגור מאוד בתחומים רבים ולו על מנת לייצג דרך פעולה כלשהי המתגבשת למען מטרה מסוימת.
למעשה המונח אסטרטגיה מתייחס לאותה הדרך המבוצעת בין הרצון (החזון הארגוני לצורך העניין) והרעיון לבין הגשמתם. ראו זאת כמעין מפת דרך המשורטטת באופן מאוד קפדני מתוכנן, הווייז של הארגון מנקודה אחת לנקודה שנייה.
ניהול אסטרטגי הינו שם כולל לניהול כלל המשאבים הנדרשים על מנת לעמוד בדרך שנקבעה וכיצד יש לדבוק בה. לעיתים פירוש הדבר שעם הזמן מתעורר צורך להגמיש אותה מעט בשל נסיבות המתרחשות מעת לעת, אך הגמשה שכזאת חייבת להיעשות בצורה מאוד ברורה ומאורגנת וללא שבירת הדרך כולה וגרימת כאוס.
יתרונות הניהול האסטרטגי בארגון
ניהול אסטרטגי בארגון נולד מתוך הצורך לגבש תהליכים המובילים את הארגון בדרכו אל מטרותיו. למרות שמטרות הארגון ידועות מראש ונקבעות גם מעת עת, הדרך אליהן חייבת תהיות ברורה, חדה וממוקדת. על כן, ניהול אסטרטגי בארגון עונה על הצרכים הבאים:
- אחידות – כאשר קיים דרג ניהולי אסטרטגי בארגון, קיימת תחושה של לכידות, אחידות ואחדות בין הצוותים משום שיש הנהגה נכונה ויש מי שדואג שהכל יתבצע כשורה ולו על מנת להוביל אל המטרה המשותפת.
- ביטחון – כאשר יש דרך ברורה יש תחושה של בטחון, אין תחושה של בלבול ואין עיסוק מיותר בנושא.
- קיימת תחושה של עקביות במדיניות הניהול בארגון.
- קיימת גדרה מאוד ברורה לגבי מטרות הארגון, גורמי הצלחה וגורמי כשלון.
ניהול אסטרטגי הלכה למעשה
ניהול אסטרטגי בארגון הינו למעשה יישום הכלים, המשאבים, התפישה, הדרך והכוונות לכדי דרך מגובשת אחת לאורך טווח. תהליך הניהול האסטרטגי בארגון מושפע ממספר גורמים כגון:
- היכן הארגון עומד ביחס לסביבתו: מתחרים, לקוחות, ספקים, הזירה הכלכלית – פוליטית, סביבה טכנולוגית ועוד. אילו מן הגורמים הללו אכן עשויים להשפיע על אופי פעילותו של הארגון ולאיזה טווח זמן.
- היכן הארגון עומד כעת ביחס למטרותיו וחזונו: משאבים פנימיים, עובדים, תהליכי עבודה קיימים ועוד. כיצד כל אלה משרתים את מטרות הארגון וכיצד ניתן לכוון אותם באופן שיקדמו את הארגון לעבר הגשמת מטרותיו.
- תכנון לטווח הארוך – בהמשך לשני הסעיפים האחרים, אילו שינויים יש לערוך על מנת לקדם את הארגון אל עבר מטרותיו בטווח הארוך, היכן להקצות יותר משאבים, היכן לשנות את תמונת המצב הנוכחית ומה קורה במקרה ויש צורך לשנות כיוון (תחום עיסוק כללי לדוגמא, מיתוג מחדש וכו').
ניהול אסטרטגי נכון הינו למעשה ההבדל בין עבודה ממוקדת, רגועה, מוסדרת ומתוכננת לעומת עבודה בשיטת כיבוי השריפות שאולי מניבה תוצאות לטווח הקצר, אך לטווח הארוך עלולה מאוד להזיק, להזיז מהמטרה ולגרום לבלבול ארגוני וכאוס שכלל אינם משרתים את הארגון אלא אף עלולים להזיק לו ולמוטט אותו לטווח הארוך.
ניהול אסטרטגי נכון כולל תהליכים של למידה, זיהוי משברים מראש אך גם זיהוי הזדמנויות מראש והיערכות מבעוד מועד, יעילות והתבוננות מלמעלה על הארגון. לעומת זאת, ניהול אסטרטגי לא נכון, או היעדר ניהול אסטרטגי בארגון מביא למצב של "כיבוי שרפות", עשייה ללא למידה, חוסר תכנון לטווח הארוך וחוסר פניות לזהות את ההזדמנות הבאה ו/או המשבר הבא משום שאין תכנון ארוך טווח הלכה למעשה. הראייה פה היא ראייה חד ממדית בלבד ואינה תורמת.
כלים שלובים
ניהול אסטרטגי נכון משלב שני תהליכים עיקריים: האחד – תכנון אסטרטגי מראש, קביעת יעדים, משאבים, תהליכים וכו' ולמעשה שרטוט הדרך את מטרות הארגון. התהליך השני הינו יישום כל זאת הלכה למעשה והתאמת הדרך לתנאי השטח מבלי להרגיש זעזועים מיותרים. לצורך שילוב שני תהליכים אלה נדרשת מיומנות רבה, למידה והדרכה לכל אורך הדרך וראייה נכונה הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך לטובת הארגון כולו.