הקמת עסק מלווה בתהליכים רבים כבר בשלב המחשבה והתכנון וזאת משום שבין המחשבה על הקמת עסק ועד לשלב הביצוע הלכה למעשה ישנם מספר שלבים שעשויים להיות קריטיים להמשך קיומו של העסק לטווח הארוך. אחד משלבי התהליך הוא כתיבת תוכנית עסקית. חלק מבעלי העסקים סבורים כי אין בה חיוניות וכי כדאי קודם "לבדוק את המים" בפועל לפני שניגשים לתכנון העתידי, כלומר לזנק לבריכה ואז ללמוד לשחות. בחלק מן העסקים גישה זו אכן עובדת ועדיפה על פני בניית תוכנית עסקית מבעוד מועד, אך בחלק תהיה זו פשוט טעות.
מדוע כתיבת תוכנית עסקית מבעוד מועד כה הכרחית?
עבור עסקים רבים, רעיון הקמת העסק מלווה בחוסר ידע, או עודף ידע תיאורטי בלבד, בשילוב עם חוסר ניסיון והתלהבות רבה מהמוצר או השירות שיש לעסק להציע. עד כאן לגיטימי, אך בתוך כל המערבות הזאת חייבת להיות דרך מסודרת שתתרגם את ההתלהבות והמוטיבציה למעשיות.
באופן זה, גם ניתן לדעת בוודאות מה סיכוייו של העסק לשרוד וכיצד, מה מצב השוק, מה פוטנציאל הרווח וכיצד יהיה הכי נכון להתנהל בתוך כל זאת עוד לפני שבכלל בוצעה העסקה הראשונה. סדר שכזה גם גורם לחשיבה מציאותית ומעשית יותר וגם מכניס לאיזשהו מוד של עשייה, של מהלך בפועל ולא רק של מחשבה מלווה בהתלהבות שעלולה להוביל למקום הלא נכון או להתוות דרך לא נכונה והרסנית.
במה כרוכה כתיבת תוכנית עסקית?
כתיבת תוכנית עסקית לרוב כרוכה בייעוץ ע"י איש מקצוע המומחה בכך, אך לא תמיד יש בכך צורך ממשי. לעתים ניתן להתנהל בזה לבד, אך היות ומדובר בתהליך שכרוך בהתלהבות רבה, השיפוט עלול להיות לקוי ובניית התוכנית העסקית לא תשקף באופן מוחלט את המציאות. דבר כזה יכול מראש להוביל לתוצאות פחות רצויות. לכן, מומלץ להיעזר באיש מקצוע אשר מלווה בתהליך כתיבת התוכנית העסקית ומייעץ, על פי אופיו של העסק, מה להכליל בה. סעיפיה של תוכנית עסקית לרוב יכללו את התשובות לשאלות הבאות:
- מהו העסק? מיהם הבעלים ומה תאורו של העסק? רצוי לפרט עד כמה שניתן גם מה הרקע להיווסדו.
- מהו הצורך שעליו המוצר או השירות שהעסק מתעתד לספק עונה? מה הפתרון לאיזה אתגר ומהן התועלות שבו?
- מיהם הלקוחות שאליו העסק או המוצר / שירות פונה? האם יש לו מאפיינים מסוימים ומהם?
- מיהם המתחרים העיקריים של העסק או של המוצר / שירות בשוק? כמה מתחרים יש ועד כמה התחרות גבוהה באופן שעדיין מאפשר התברגות בתחום?
- מהו הערך המוסף של העסק, המוצר או השירות ביחס למתחרים? מדוע דווקא לבחור בו ולא בהם? (כולם חושבים שהם טובים יותר, זאת לא תשובה).
- מה פוטנציאל הרווח של המוצר, שירות, עסק? כמה הוצאות צפויות בשלב הפיתוח ובשוטף, הן מבחינת בניית העסק והן מבחינת בניית המוצר או השירות. במה כרוך תהליך הייצור במידה ויש כזה?
- מהי הדרך שבה בעלי העסק מתכננים להגיע באמצעותה אל הרווח? מהם ערוצי השיווק המתוכננים וערוצי ההפצה?
- מהו המצב הפיננסי ההתחלתי, מיהם המשקיעים במידה ויש ומהם המשאבים העומדים לרשות העסק ערב הקמתו?
ישנן תוכניות מורכבות יותר הנרקמות מתוקף אופיו של העסק המוקם. השאלות שנכתבו כאן הן סוג של שלד אך תמיד ייתכן מצב לשינוי בהתאם לעסק. לכן, מומלץ להיעזר באיש מקצוע שיידע לכוון כיצד לבנות את התוכנית העסקית מבעוד מועד.