בראשכם עלה רעיון מדהים להקמת עסק או סטרטאפ חדש, וכעת אתם מתלבטים איך מתחילים ומה בדיוק עושים?
יש לכם עסק או חברה כבר כמה שנים, והם לא מצליחים להתרומם?
אתם מנהלים עסק מצליח, אבל רוצים לדעת מהו הכיוון הנכון לצעוד בו?
אני תמיד אומרת שהצלחתו של כל עסק, טמונה בתכנון נכון של הדרך. בניית תוכנית עסקית בצורה נכונה, בליווי יועץ עסקי מיומן תסייע לעסק שלכם ללכת בשביל הנכון כדי להפוך לסיפור הצלחה. איך בונים תכנית עסקית בצורה נכונה? ובאילו עמודים כדאי להתמקד? כל זאת ועוד המון טיפים חשובים בכתבה שלפניכם.
אמיר סיפר לי על כוונתו לפתוח מסעדה.
הוא דיבר בשצף קצף, כולו מלא התרגשות על ההחלטה המסעירה, ועל העובדה שכבר גייס לשם כך מימון עיקרי.
סיפרתי לו קצת על תחום המסעדנות, הידוע בתחרותיות ורמות סיכון גבוהות יחסית. יש לקחת בחשבון גורמים אלו, ולכן להסדיר את המודל העסקי מבחינה כלכלית.
איזה סוג מסעדה חשבת לפתוח? שאלתי את אמיר.
-האמת היא שחשבתי על קונספט של מזון מהיר, הוא ענה.
יפה מאוד! שיבחתי אותו. חשוב לדעת,
שלבחירת סוג המסעדה השפעה כבירה על התכנון העסקי, מסעדת מזון מהיר תפנה לקהל יעד בעל מאפיינים סוציו אקונומיים שונים מזה של מסעדת יוקרה, למשל.
לפי פרמטרים אלו, יקבע התמחור של המנות, עיצוב המסעדה והמטבח, עלות שכר העובדים, ערוצי הפרסום הרלוונטיים וכן הלאה.
וואו, לא ידעתי שלפתוח מסעדה זה כזה עסק מסובך! הפטיר.
ממש לא! עודדתי אותו, כאשר אנו בונים תוכנית עסקית מסודרת, ומבינים מראש לאן אנו צועדים- מגדירים מראש את קהל היעד, היתרונות של השירות שלנו, התקציב ופרמטרים נוספים, השביל סלול בפנינו ואנו צועדים בו בטוחים ושלווים.
אלו נושאים חייבים להופיע בבניית תוכנית עסקית?
אמיר הופתע מאוד במהלך הפגישה. הוא לא ידע שכדי לפתוח מסעדה מצליחה, יש לקחת בחשבון פרמטרים רבים.
כיועצת עסקית עם ניסיון של שנים רבות, אני תמיד אומרת שהכנת תוכנית עסקית אינה מדע מדויק. ברור לי שאין כאן עניין של נכון או לא נכון, יש כמה וכמה דרכים לבנות תכנית לעסק, אך בכל אופן חשוב שהיא תהיה מפורטת ככל הניתן.
אלו הנושאים שצריכים להופיע בתוכנית העסקית:
- איזה מוצר או שירות אנו מוכרים?
- מה המודל העסקי שלנו? איך אנו מתכננים להרוויח?
- מה הם היתרונות שלנו על פני מוצרים או שירותים אחרים שקיימים בשוק?
- מה הן ההוצאות הצפויות לנו בחודשים הקרובים ובמהלך השנה?
- מה שוק הפעילות? מי קהל היעד? ואיך אנו חושבים להשיג לקוחות חדשים?
- מהי האסטרטגיה שלנו כדי לחדור לשוק? האם יש לנו משפך שיווקי עם מוצרי חדירה? או שטרם בנינו כאלו?
- איך נשווק את העסק? באילו ערוצים? האם גיבשנו תוכניות שיווק ופיתוח עסקי?
- מהו התקציב ליישום התוכנית העסקית שלנו?
- איך בכוונתנו להוציא לפועל את התוכנית?
מענה על כל השאלות הללו בשלב גיבוש תוכנית עסקית, יסייע לנו לבסס את העסק שלנו בהמשך ולהגדיל אותו בדיוק כפי שאנו חפצים.
מבנה תוכנית עסקית – שלב אחר שלב
תקציר מנהלים – השלב הראשון בכתיבת התוכנית העסקית, היא הכנת תקציר מנהלים. מדובר בפרק הראשון של התוכנית המציג את הרעיון העסקי העקרי.
סקירת השוק בו פועל העסק – הפרק השני מתייחס לסביבה העסקית בה העסק עתיד לפעול, ויש בו התייחסות לתיאור השוק ולעסקים מתחרים שפועלים בו.
סקירת המוצר או השירות – בפרק זה יהיה עליכם לתאר באופן מפורט את הבעיה אותה אתם פותרים עבור הלקוחות שלכם. בפרק זה תוכלו לציין גם את תועלות המוצר ומה הם יתרונותיו ביחס למתחרים.
בסעיף זה מומלץ גם לכלול את עלויות הפיתוח והייצור של המוצרים השונים, עלויות השיווק והמיתוג המשוערות, עלות האחסון וההובלה וכן הלאה.
סקירת המתחרים – במסגרת התוכנית יש לציין ולהדגיש מי הם המתחרים הפועלים בשוק, ועד כמה הם דומיננטיים מבחינת גודל והיקף מכירות.
עקרונות שיווק – בפרק הזה נבנה את המנגנון השיווקי העיקרי של העסק, ונבין כיצד לבצע את תהליכי השיווק והמכירה ובאילו פלטפורמות.
מכירות – פרק המכירות הוא אחד החלקים המאתגרים ביותר בתכנית העסקית שנבנה.
החלק החשוב בתוכנית הוא להגדיר כיצד למשוך לקוחות ולשמר אותם, וכיצד לבצע את תהליך המכירות והשיווק. בחלק הזה נבדוק מי הם הקונים הפוטנציאליים של המוצר? כמה הוא יעלה? ומה הם המודלים הפיננסיים העומדים מאחורי תוכנית המכירות?
תחזית פיננסית – כדי לבחון בצורה נכונה את ההתנהלות של העסק, יש לבצע ניתוחים פיננסיים. יש לבדוק פחות או יותר כמה כסף העסק צפוי להוציא במהלך החודשים הראשונים ומתי צפויות להגיע ההכנסות הראשונות.
מדובר באחד הפרקים החשובים בתוכנית, ולכן יש להקפיד להציג בו נתונים מדויקים ככל הניתן, ולא להציג רווחים גדולים תוך זמן קצר.
מקורות מימון – האם יש לנו הון ראשוני שישרת אותנו למען הקמת העסק, או שנדרש למקורות מימון והלוואות. לאילו צרכים ישמש הכסף שיתקבל- האם לטובת פיתוח עסקי או תשלום משכורות לעובדים? מה הם הרווחים הצפויים מההשקעה? האם כרגע העסק נמצא בחובות?
על כל השאלות החשובות הללו ננסה לענות בפרק הזה.
לא בטוחים כיצד לכתוב תוכנית עסקית? בדיוק בשביל זה אני כאן!
אחד הלקוחות החדשים שלי, סיפר לי על כוונתו להקים סטארטאפ בתחום החינוך, ושאל אותי שאלה חשובה, שנוגעת גם אליכם
'איך אני יכול לדעת מה יהיו הכנסות העסק שלי כדי לכתוב בתוכנית העסקית? הלא הוא עסק חדש ועוד לא פועל!'
אתה צודק, עניתי לו, מדובר באחד האתגרים הקשים ביותר לפיצוח בתוכנית העסקית.
כאן אני נכנסת לתמונה, עם כובע של יועצת עסקית בעלת ניסיון של שנים בתחום. אין לי רוח הקודש וגם לא נבואה, אבל על בסיס ההכרות עם בעלי מקצוע שונים ועם המשק הישראלי, אוכל לסייע לכם להעריך את העלויות, ההכנסות הצפויות, ואת פלטפורמות השיווק והמכירות המומלצות עבורכם.
הידע הזה יכול להוות את ההבדל בין עסק משגשג ומרוויח, לעסק הסופג הפסד אחר הפסד, ובין בעל עסק מאושר בעשיה העסקית שלו, לבעל עסק שמצטער על היום בו פתח את העסק.
לקביעת פגישת ייעוץ אישית בנוגע לעסק שלכם, אני מזמינה אתכם לפנות אליי בהודעה, טלפון או דרך האתר.