אחד הלקחים החשובים שהחברה המערבית למדה בשנה וחצי האחרונות הוא כיצד לנהל עסק מבלי באמת להיות בו פיזית. משרדים עברו לעבוד מרוחק וחנויות עברו להיות מנוהלים בעיקר באמצעות האינטרנט. בעלי ובעלות עסקים רבים הסכיתו להבין כי אם ברצונם להמשיך לשרוד ולהביא לקוחות במשך תקופות הסגר ואילך, הרי שהם חייבים לשקול פתיחת עסק אונליין.
מאידך, רבים מצאו עצמם בבית במסגרת אותו חל"ת בלתי נגמר ללא אפשרויות תעסוקה בשל הגבלת ההתקהלות וללא אופק כלכלי ברור למעט דמי האבטלה עליהם הסתמכו לכל אורך הדרך. חלקם, כמו רבים אחרים הבינו את הפוטנציאל האדיר הגלום ברשת האינטרנט, שרק בישראל של שנת 2020 חוותה עלייה של כ-90% בכל הקשור לביצוע תשלומים ורכישות. ד
פתיחת עסק אונליין בתחום קיים
כאשר מדובר בפתיחת עסק אונליין עבור עסק קיים, הרי שלא מדובר בעסק חדש לחלוטין אלא שימוש בקהל היעד הקיים ותרגום המלאי הקיים בעסק למטרת מכירה אונליין. היתרון בכך הוא עצום – גם נגישות לקהל הקיין שלא יכול להגיע פיזית לחנות וגם הגעה לקהלים חדשים שמרוחקים גיאוגרפית אך יכולים להיעזר בשירותי משלוחים על מנת להשלים את הרכישה. במקרה זה ההשקעה הרבה בהקמת העסק אונליין ובשיווקו שווה לחלוטין ואף עשויה לייצר רווחים גדולים יותר מאשר מכירה במיקום פיזי בלבד.
יתרה מזאת, ניתן לקזז עלויות ע"י צמצום המלאים במיקום הפיזי והזמנה ישירות מן הספק בו בעת שמתבצעת הזמנה באתר האינטרנט. צעד שכזה חוסך בעלות אחזקת המלאי באשר היא ומותיר את המלאים הקיימים למכירה פיזית במקום עצמו.
פתיחת עסק אונליין בתחום חדש לחלוטין
עם כניסתם של החנויות הווירטואליות בדוגמת אטסי, אמזון ואי-ביי לחיינו, נדמה כי כל אחד יכול להקים חנות אינטרנטית לממכר מוצרים ו/או שירותים למיניהם ברשת. הקמת חנות שכזאת לא תמיד מצריכה השקעה כספית וניתן בשלב הראשון לבצע הקמת עסק אונליין דרך אחת מהפלטפורמות הקיימות ולו על מנת לצבור קהלים.
התחומים בהם ניתן לפתוח עסק אונליין רבים ומגוונים ולא מחייבים אחזקת מלאים פיזית ומימון נוסף. תחומים כמו מוצרים דיגיטליים, מכירה בתיווך (ארביטראז') מספקים אחרים ועוד, אינם מצריכים ניהול מלאי מקומי ומאפשרים יצירת מלאים ושליחה מיידית ו/או תיווך בלבד בין הצרכן ליצרן.
דגשים חשובים בנושא פתיחת עסק אונליין
- חשוב למצוא תחום שבו יהיה מקום למצוא את קהל היעד. כלומר, תחום שבו לצד התחרות העצומה עדיין יהיה יתרון כלשהו על גבי המתחרים וסיכוי להתפרנס ממנו אחרת לא בטוח שההשקעה בחנות תוחזר או תוצדק.
- כאשר חוברים למערכת חנויות קיימת, חשוב לוודא שהיא מערכת מוכרת הנותנת מענה לכל בעיה וכן לבדוק טוב את כל האותיות הקטנות בעת יצירת החנות. חשוב להגדיר את החנות בצורה נכונה ולבנות אותה באופן ברור, נגיש ונוח לגולש.
- כאשר מקימים אתר שלא ממערכת קיימת אלא ממערכת בניית אתרים, אין לחסוך בעלויות. כלומר, חשוב לבנות את האתר בתבנית מותאמת ונוחה שתוגדר היטב מכל הבחינות. כמו כן, חשוב להתחבר למערכת סליקה ידועה וטובה שתתן את המענה ללקוח הסופי ולבעלי החנות באופן מקצועי, מאובטח ונכון לכל תקלה. מעבר לזאת, חובה ונחזור על כך…חובה! לאבטח את האתר בפרוטוקול SSL שאמנם נחשב כיום כסוג של ברירת מחדל, אך עדיין משום מה בעלי אתרים מעדיפים לחסוך את העלות הזאת ולא להשקיע בזה. אתר לא מאובטח מראש ייצור רושם לא אמין ולא יתועדף ע"י גוגל מבחינת הקידום האורגני בתוצאות החיפוש.
- מערכת חשבוניות וקבלות – פתיחת עסק אונליין מחייבת חיבור למערכת הפקת מסמכים חשבונאים למען העבודה המסודרת והמדווחת. עבודה לא מסודרת בסופו של דבר תתגלה ותסבך את בעלי העסק ובסופו של דבר תוביל למקומות מאוד לא טובים.
- חוויית משתמש – חושבים כגולש לא כבעלי עסק. תנו לקהל שלכם חוויית רכישה נוחה, מהירה ויעילה. כל דבר שונה מזה יבריח אותם החוצה מהאתר שלכם לאתר של המתחרים ויוריד את האתר לתחתית תוצאות החיפוש בגוגל.