חזון עסקי – מילה כל כך גדולה המסמלת תהליך כל כך הכרחי עבור כל בית עסק. הגדרת החזון העסקי מהווה את המטרה המרכזית שלשמה הוקם, כלומר, את הליבה שלו, את האני מאמין של מייסדיו וכיצד הם רואים את הדרך להצלחה ואת ההצלחה עצמה. חזון החברה בדרך כלל הינו חלק מהתוכנית העסקית של כל חברה המתווה את הדרך להשגת יעדיה.
הגדרת החזון מסייעת למעשה לבסס את ההחלטות האסטרטגיות בחברה לאורך הזמן, לשדר רצינות ויציבות כלפי חוץ, כלומר, כלפי לקוחותיה הפוטנציאליים של החברה, משקיעיה וספקיה ולהעניק מוטיבציה וכיוון כללי לכל מי שנוטל בה חלק.
למעשה, על פי מחקרים שנעשו בתחום נמצא שהמאמץ והמוטיבציה של עובדים העובדים בחברה שהוגדר בה החזון גדל בכעשרים אחוזים לעומת עובדים העובדים בחברה שלא השכילה להגדיר חזון עסקי. זאת משום שכבני אדם, אנו מעדיפים תמיד לדעת לקראת מה אנו צועדים ומה מטרת הצעידה הזאת ולא מעוניינים לבצע עבודה ללא מטרה ברורה.
כיצד לחבר חזון עסקי
אמנם אין חוקיות מסוימת המורה על אורך כזה או אחר או נוסח כזה או אחר אך ישנם כמה קווים מנחים שיכולים לעזור:
אורך – קצר וקולע – זה יכול להיות פסקה או שתי פסקאות שמסבירות מה האני מאמין של החברה, מה מטרת בניית החברה ומה עומד מאחוריה. אין צורך לכתוב מגילות – אף אחד לא קורא את זה ואורך כזה יכול להיראות מאולץ מדי.
תכלית – עם כל הכבוד להתנסחות פילוסופית מעמיקה לא זה הרעיון. החזון צריך להיות תכליתי וברור ולא משהו סיפורי ערטילאי שלא מבהיר כלום. חזון מעורפל למדי עלול להביא למצב שבו החברה תיתפס כלא רצינית במקרה הטוב וכשרלטנית במקרה הרע ולו רק על התנסחות לא תכליתית.
לראות מעבר למטרה – חזון עסקי מכיל את מטרת החברה אבל הוא לא רק זה, אלא שהגדרת מטרת החברה הינה רק חלק מהחזון ולכן אין להתמקד רק בה כאשר מגדירים חזון. חזון מרכיב את ערכי החברה ומיצר את המודל עסקי, הגדרת המטרה הכללית, הגדרת יעדים בדרך, אמונות שעל בסיסן הוקמה החברה, היכן אתם רואים את החברה בעתיד הקרוב והרחוק ביחס לשוק הנוכחי, ועוד.
הגדרת החזון העסקי חייבת להיעשות בסמוך לזמן היווסדה של החברה ולא לאחר מכן, משום שהוא מהווה את הבסיס הרעיוני שעומד מאחוריה ולמעשה גם מבסס אותה ואת מטרותיה עוד בטרם החלה להשיגן.
חזון אינו תורה מסיני – נכון, חברה שאין לה חזון עסקי ותחזית עסקית נמצאת במין התחלה מעורפלת לעומת חברה שכן הגדירה חזון, אך יחד עם זאת לחיים העסקיים יש דינמיקה משל עצמה ולעיתים, עם כל הכבוד להגדרת החזון מבעוד מועד, תנאי השוק והחיים עצמם עשויים לשנות אותו לכדי בחירת כיוון מחדש עם הזמן. כל עוד מבינים לאן החזון משתנה ומהו הכיוון החדש אין עם כך בעיה. הבעיה מתחילה כאשר חזון עסקי מקורי כבר אינו רלוונטי ואין כיוון חדש ברור אלא הישרדות לשמה.
אופטימיות זהירה – חזון עסקי אמנם משקף את האני מאמין של מייסדי החברה באשר הוא – בין אם זה מבחינת פיתוח עסקי של פיתוח המוצרים או/ו הרעיונות, בין אם זה העסקה של מגזרים מסוימים כחלק מהחזון וגיוס העובדים, אולי מיקום החברה באזור מסוים בארץ במטרה לפתח אותו יותר וכו'. יחד עם זאת, חשוב שלא להתפזר מדי. כלומר, למרות עצם הווייתו האופטימי שלו, מומלץ ביותר עדיין לשמור על שתי רגליים על הקרקע ולהביט קדימה מתוך ראיה מציאותית ולא חולמנית מדי. יש להתחשב בכל גורמי השוק הנוכחיים, בתחרות הקיימת, בפוטנציאל להגשים את החזון הזה ולא "לעוף קרוב מדי לשמש". היו מציאותיים משום שהתרסקות מחזון עסקי לא מציאותי לא רק כואבת מבחינה נפשית אלא מאוד כואבת מבחינה כספית.
לאור כל זאת, אם עדיין אין לכם כיוון כיצד לבנות חזון עסקי, חובה להיעזר באיש מקצוע המתמחה כיועץ עסקי וכן בייעוץ כלכלי שיידע למקד אתכם ולהשאיר אתכם עדיין על קרקע המציאות.