הוצאות בעסק

ניהול שוטף

בשעה טובה הקמתם עסק, ביססתם אותו, מיתגתם אותו, התנעתם אותו בהצלחה וכעת הגיע השלב שבו יש צורך להמשיך ולנווט אותו קדימה בדרך הנכונה להצלחה. אחד המרכיבים החשובים בדרך זו הוא ניהול שוטף נכון של העסק. זאת משום שלמרות התכנונים הקפדניים טרם ההקמה, למרות הדקדקנות בלי ניווט נכון וניהול שוטף יעיל יהיה קשה עד בלתי אפשרי לצמוח ולהניע את העסק לעבר מטרותיו.

צמיחה עסקית, יועץ עסקי

מה כולל ניהול שוטף נכון של בית עסק?

על מנת לבצע ניהול שוטף נכון של בית העסק, כדאי, בין השאר לבצע את הצעדים הבאים:

  1. יד על הדופק – לכל בית עסק קיימים תנאי תשלום משלו. האחד עובד רק במזומן, אחר באמצעות תשלום מראש ואחר באמצעות שוטף פלוס. כלומר, יוצא מכך שלכל בית עסק קיימות נקודות שונות בהן נכנס כסף לעומת נקודות שונות (קבועות בדרך כלל) בהן יורדים תשלומים וכסף יוצא. כאשר היד אינה על הדופק, קיימת אשליה של כסף נזיל בעוד לא כל התשלומים בכלל נכנסו ואז בעקבות תכנון לקוי ובעקבות תחזיות לא נכונות נותרות בעיות אשראי מול הרשויות ומול הספקים. כאשר היד על הדופק, קיימת שקיפות מלאה בין הסכום שעומד לרשות העסק לבין ההתחייבויות שניתן לקחת בפרק הזמן הנתון. כלומר – כדאי לעבוד בצורה תזרימית מסודרת. קראו עוד על תזרים מזומנים.
  2. מעורבות – בעלי עסקים רבים שוכרים אנשי מקצוע בתחומים שונים על מנת שהם “יורידו להם דאגות מהראש”, כלומר – מנהלי חשבונות שינהלו את הכספים, חברות כוח אדם שינהלו את העובדים, עורכי דין שינהלו את החוזים ועוד. לצד האצלת הסמכויות הרצויה ואף מומלצת במקרים רבים, אין זה אומר שכבעל עסק ניתן להתנתק לחלוטין מתחומים אלה ולהעניק את הזכות הבלעדית אך ורק לאנשי המקצוע. רצוי מאוד לדעת מה קורה בספרי החשבונות, מה כתוב בחוזים, מהם תנאי ההעסקה של עובדי העסק ועוד. הסתמכות אך ורק על אנשי מקצוע ללא מעורבות עשויה להעמיד את בעלי העסק בפני הפתעות לא נעימות במיוחד. החל מרואה חשבון שעושה כרצונו וכלה בסעיף העסקה שכלל לא היה מודע לו אך סיבך את בית העסק.
  3. סדר בתשלומים – על מנת לדעת בדיוק כמה כסף יורד מהחשבון וכמה נשאר בסופו של חודש, מומלץ לרכז את כלל התשלומים למועדים קבועים עד כמה שניתן. פיזור של התשלומים יוצר כאוס וחוסר שליטה. עוד בנושא ניהול הוצאות בעסק.
  4. גרוש לבן ליום שחור – כל עוד העסק פורח זה מצוין אבל חשוב ואפילו חובה להיערך ליום שאחרי ההצלחה, כלומר, לתקופה שבה העסק ידשדש ו/או לא יעבוד כלל (כמו לדוגמא בתקופות כמו תקופת הקורונה). היערכות זו אמורה לתת מענה לפחות לתקופה זמנית ולו על מנת שהעסק לא יתרסק סופית.
  5. חובות לא אבודים – בעסק אין “לא נעים”. לקוחות חייבים יאלצו לשלם בדרך ישירה או עקיפה ע”י הליכים משפטיים אבל אין להגזים במתן האשראי ללקוחות במיוחד אם העסק תלוי בכספים אלה ונדיר שהוא לא.
  6. לא לרתום את העגלה לפני הסוסים – דעו מה גבול ההשקעה שלכם כבית עסק בכל רגע נתון. אל תתחייבו למשהו שאתם לא יודעים בוודאות שתוכלו לכסות בטווח זמן סביר. אם אין לעסק את המשאבים הנדרשים, זה בסדר גם לשהות במשרד קטן באופן זמני. צמחו עקב לצד אגודל. שלטו בתהליכים ואל תתנו לתהליכים לשלוט בכם.
  7. הביטו צעד אחד קדימה – פעלו לפי תמונת המצב הנוכחית אך גם על פי תחזיות כלכליות עתידיות. אם התחזיות קודרות, אל תמתינו אלא נקטו כבר בצעדים שיחזירו את העסק לתלם. מאידך, אם אתם מזהים הזדמנות לגדול ולהצליח, בדקו אותו הרבה לפני מתחריכם ונצלו אותו.
  8. מזהים עמידה במקום ועצירת צמיחה? זה הזמן לבחון אפיקים חדשים ואולי אפילו תחומים חדשים. השתדלו לעשות כן מבלי להתפזר יתר על המידה בכדי שלא לסכן את מוניטין המותג. בחרו את התחום, לימדו אותו על מתחריו והסבו משאבים בכדי לקדם אותו בצורה הנכונה.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
טל שלמון - צעידי
טל שלמון - צעידי

היי, שמי טל שלמון-צעידי יועצת עסקית ואני כאן כדי לענות על כל שאלה. אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר עוד היום ויחד ניקח את העסק למקום של צמיחה..!

צרו קשר כעת
מעוניינים בשיחת ייעוץ ראשונית? השאירו פרטים!
מה חדש אצלי באתר?
עקבו אחרי ברשתות החברתיות
Call Now Button
בואו נעבור לווטאספ
1
זקוקים לייעוץ?
היי, נעים מאוד שמי טל שלמון-צעידי ואני כאן לענות לך על כל שאלה.
במה אוכל לעזור?