ניהול עסק קטן

ניהול עסק קטן

עסק קטן כשמו כן הוא. מעבר להיותו פיזית קטן (ביחס לחברות גדולות מן הסתם) הוא מוגדר כעסק בבעלות פרטית שאינו מגלגל מחזורי מכירות גדולים. ככלל, רוב העסקים בעולם מוגדרים כעסקים קטנים.
עד לפני פרוץ הקורונה לחיינו, עסקים קטנים היו מוקמים בתדירות של כחמישים אלף בכל שנה. רובם נסגרו בתום השנתיים הראשונות להיווסדם אך חלקם המשיך ואף הצליח לאחר כחמש שנים בממוצע.

התחלה נכונה

עסק קטן, ככל בית עסק חייב להתחיל מהרעיון עצמו. בין אם מדובר במוצר או בשירות, קודם כל יש להגדיר מה בדיוק העסק המיועד ישווק ואיזה צורך הוא בא למלא. אחרי שזה הוגדר יש צורך להגדיר את קהל היעד של המוצר או השירות וכיצד להשיג אותו. יש לבצע מחקר מתחרים ותחרות בתחום על מנת להבין איזה מאמץ דרוש על מנת להתחרות בהם ולהגיע אל תודעת הלקוחות. אחרי שכל זאת הוגדר מראש יש צורך לבנות תכנית עסקית ולמפות את דרכי השיווק, דרכי ההתנהלות מול הלקוחות, הספקים והעובדים אם יש. כלומר, קביעת אסטרטגיה כוללת ודרכי פעולה.

ניהול חנות/מסעדה

מה כולל ניהול עסק קטן?

ניהול עסק קטן באופן יעיל ונכון שיחזיק לאורך זמן יש צורך להגדיר כמה יעדים ברורים:

  1. אופן ניהול הכספים בעסק – האם יעשה ע”י גורם חיצוני, או אולי מישהו מתוך החברה יעשהו את רוב העבודה ואז יערב גורם חיצוני? ניהול רישום מדויק של הוצאות מול הכנסות ובניית תזרים מזומנים באופן הכי שקוף שיש, במיוחד בשלבי ההקמה הראשונים של העסק על מנת לאמוד את המצב הפיננסי ההתחלתי נכון ולגלות כמה שפחות הפתעות לא נעימות בהמשך.
  2. ניהול הגבייה בעסק – קביעת תנאי תשלום מראש ועמידה ביעדים ונקיטת דרכי פעולה על מנת לוודא שתנאים אלה אכן מתקיימים.
  3. אופן ניהול העובדים בחברה – בהנחה שיש עובדים לעסק למרות שהוא מוגדר קטן. כמה עובדים יועסקו בשלב ראשון? האם יהיו אלה עובדים שכירים או פרילנסרים? מה השכר המקסימלי שהעסק יוכל לתת ומה המינימלי? וכמובן הכללת העלויות הללו בהוצאות בית העסק.
  4. ניהול אדמיניסטרטיבי – כמובן על פי הצורך. עסק קטן של אדם אחד אינו זקוק לניהול אדמיניסטרטיבי שוטף ועשוי לבצע זאת לבדו או לשכור מיקור חוץ לביצוע המשימה.

ניהול עסק קטן בתקופת משבר

תקופת הקורונה הביאה לצערנו עסקים קטנים רבים לכדי מיצוי משאבים וקריסה ומאידך הצמיחה הזדמנויות לעסקים קטנים חדשים שניצלו את הוואקום ומינפו את עצמם. ובכל זאת, על מנת לנצל משברים לכדי הזדמנויות ולא לקרוס יש צורך להיות גמיש למרות האסטרטגיה שנקבעה מראש ולזהות את נקודת האור בכל משבר. לדוגמא, אם העסק מושתת על מוצר או שירות מסוים שבשלב מסוים אין בו צורך אך עדיין יש איזשהו כשרון או מומחיות שניתן לרתום ולו על מנת להשאיר את העסק הקטן רלוונטי לפחות לתקופת המשבר אם לא להמשך הדרך.

לדוגמא – בית קפה שאינו יכול לשרת את לקוחותיו כימים ימימה, יפתח שירות משלוחי ארוחות בוקר מיוחדים עד הבית לאורך כל היום, או לדוגמא די.ג’יי שאינו יכול לתקלט באירועים כי צביונם השתנה אך בעל ידע טכני רב בצילום יסב את פועלו להעברת אירועים בשידור חי במדיות השונות תוך כדי מתן שירותי מוסיקת רקע.
קראו עוד על ניהול משברים בעסק

מטרות קטנות

עסק קטן אמנם מוגדר קטן אך עדיין יש לנהל אותו כעסק לכל דבר ועניין. כלומר, תכנון נכון והצבת יעדים למרות גודל העסק ולמרות שהוא יכול להיות מושתת אך ורק על אדם אחד. יעדין אלו חייבים להיות ריאליים לכל טווח ולהתקדם עקב בצד אגודל. כלומר, לחלום בגדול זה בסדר אבל צריך לדעת לחשוב פרקטית ולתרגם את החלומות להישגים קטנים לאורך זמן. באופן זה גם מושגת שליטה על הנעשה ותחושה של ביטחון הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך ועסק קטן שעובד בשיטה מדוקדקת ובטוחה יכול להצליח מאוד בטווח הארוך.

מדריכי ניהול עסק נוספים שיעשו לך סדר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
טל שלמון - צעידי
טל שלמון - צעידי

היי, שמי טל שלמון-צעידי יועצת עסקית ואני כאן כדי לענות על כל שאלה. אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר עוד היום ויחד ניקח את העסק למקום של צמיחה..!

צרו קשר כעת
מעוניינים בשיחת ייעוץ ראשונית? השאירו פרטים!
מה חדש אצלי באתר?
עקבו אחרי ברשתות החברתיות
Call Now Button
בואו נעבור לווטאספ
1
זקוקים לייעוץ?
היי, נעים מאוד שמי טל שלמון-צעידי ואני כאן לענות לך על כל שאלה.
במה אוכל לעזור?