זוכרים את התקופה שבה ניהול חנות בגדים כלל חנות קטנה במרכז או פאתי העיר שעברה בפרסום מפה לאוזן או מקסימום פרסום בתשלום בעיתון המקומי? זה לא היה כל כך מזמן ובכל זאת, בעידן שבו זירת המכירה עוברת לרשת האינטרנט, ניהול חנות בגדים הפך להיות עניין מורכב ומאתגר עוד יותר מאי פעם. אם עד לפני שלושים שנה הקושי היה להביא לקוחות מבין העוברים והשבים הרי שכיום שפע ערוצי השיווק מאלצים מנהלי חנויות לעמוד בפני אתגר חדש – להגיע לקהלי היעד הנכונים בכמה שפחות הוצאות ובתהליך ניסוי וטעיה קצר ככל הניתן.
ניהול חנות בגדים ברשת
במשך שני העשורים האחרונים הפכה רשת האינטרנט לזירת המסחר הגדולה בעולם, לרבות בשנתיים האחרונות בהן, עקב כניסתה של הקורונה לחיינו, השכילו בעלי חנויות רבות להבין שאם לקוחות לא יגיעו פיזית לחנות, כדאי שהחנות תגיע אליהם באופן כלשהו או שהיא תאבד מכוחה עד כדי סגירה. מי שלא השכיל לקחת את התובנה הזאת הלאה הלכה למעשה, נותר מאחור עדיין ממתין לבואם של הלקוחות ולהכנסה שתפצה על כל הזמן האבוד הזה.
ניהול חנות בגדים ברשת יכול להיעשות בכמה אופנים:
- הקמת אתר אינטרנט עצמאי שלרוב עומד מאחוריו מלאי כלשהו ואולי אף חנות פיזית כזו או אחרת. תחזוקת האתר, העלאת מוצרים ומכירה אונליין וכן פרסום בכל הפלטפורמות הקיימות ברשת, לרבות גוגל והרשתות החברתיות.
- הקמת חנות במערכת חנויות קיימת שעשויה לחסוך בעלויות ההקמה של אתר עצמאי ונותנת את הבמה למכור בה. כמו לדוגמא: Etsy, איביי, אמזון וכו'. סוחרים רבים ברשת החלו את דרכם כחנות מינורית במערך חנויות שכזה ועברו לאתר עצמאי משלהם עם הזמן ועם הגדלת ההכנסה.
- מכירה בעקיפין – בין אם ע"י אתר או רשת חברתית ובין אם ע"י אותו מערך חנויות קיים, אך ללא אחזקת מלאים אלא ע"י תיווך בין הלקוח הסופי לספקים השונים, תוך כדי רווח של דמי תיווך בלבד. השיטה הזאת נוחה יותר משום שאינה מערבת ניהול מלאי ולוגיסטיקה מורכבת אך יחד עם זאת מחייבת ניהול לכל דבר ועניין.
ניהול חנות באינטרנט כמעט ואינו מחייב גיוס צוות ובכל אופן גם אם כן מדובר בצוות הנמצא מאחורי הקלעים וכל מפגש וירטואלי עם הלקוח חייב להיעשות באופן מקצועי ואדיב אך לרוב אינו כולל מפגש פיזי.
ניהול חנות בגדים פרונטלית
עם כל הכבוד לרשת האינטרנט, חנויות הרחוב עדיין קיימות ובועטות ואף מעניקות רוח גבית לחנויות האינטרנט, בין אם ע"י אחזקת המלאים שמהם יוצאות המכירות ובין אם כעוד שטח מכירה שאינו שייך לאתר. אחרי הכל אין תחליף לחווית הקניה הפרונטלית, להסתובבויות בין החנויות והמעבר מחנות לחנות ולמדידת הבגדים בתאי המדידה.
ניהול חנות בגדים פרונטלית יכול להיעשות הן במסגרת חנות עצמאית יחידה וייחודית, בין אם ע"י זיכיון של רשת כזו או אחרת ובין אם ניהול סניף של רשת מסוימת במרכזי הקניות והבילוי. ניהול חנות פרונטלית מחייב מידה גבוהה יותר של אדיבות מעבר לניהול חנות ברשת, משום שכאן קיים גם הרושם הראשוני שנוצר ברגע שהלקוח נכנס לחנות וכל תהליך המכירה חייב להיות סובב סביב שירות לקוחות נעים ומקצועי על מנת שכל לקוח יידע להמליץ הלאה ואף לחזור. לכן, לצורך ניהול חנות בגדים פרונטלית יש צורך בגיוס עובדים מתאים, הדרכות צוות, מערך תמריצים נרחב ופיקוח שהוא אף מעבר לפיקוח שנעשה על חנות באינטרנט.