כל חברת סטארטאפ שמוקמת או הוקמה עד כה מבוססת על מוצר טכנולוגי כלשהו. בין אם מדובר על מוצר פיזי ובין אם על פלטפורמה מסוימת כמו תוכנה, אפליקציה וכו'. בניית מודל עסקי לסטרטאפ בבסיסה מתייחסת למוצר המסוים שהחברה מפתחת ולסוגיית ההכנסות המיוחסות לו, אך בשונה מחברה קמעונאית המבוססת על מוצר פיזי, מוצר צריכה כלשהו שאיננו טכנולוגי, בניית מודל עסקי לסטארטאפ יכול להיות שונה בהתאם למוצר הטכנולוגי אותו מעוניינים לשווק ויהיה בהכרח מבוסס על היתרון והערך המוסף המוצע בידי אותה טכנולוגיה או אותו מוצר טכנולוגי מסוים.
דגשים חשובים על בניית מודל עסקי לסטארטאפ
בעת בניית מודל עסקי לסטארטאפ חשוב להתמקד בדגשים הבאים:
- המוצר עצמו – בין אם מדובר בטכנולוגיה מסוימת, פלטפורמה, אפליקציה או מוצר טכנולוגי מסוים כלשהו.
- היתרונות והערך המוסף של המוצר הטכנולוגי המסוים שיש לחברה להציע. זה למעשה יהווה את הליבה של המודל העסקי משום שללא יתרון ו/או ערך מוסף בולט כלשהו, ההכנסות ידשדשו עד לא יגיעו כלל.
- קהלי היעד – יש למפות באופן מדויק את קהלי היעד, את אופיים הצרכני, מאפייניו הדמוגרפיים והסוציואקונומיים במידה וזה רלוונטי למוצר.
- אופן ייצור ההכנסות מאותו מוצר טכנולוגי, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. ייתכן מצב בו מודל עסקי יהיה נכון לתחילת הפעילות אך יהיה חייב לעבור שינוי בהמשך הפעילות בהתאם לתוצאות בשטח.
אופן יצירת הרווחים במודל עסקי לסטארטאפ
כאשר מדובר בחברת סטארטאפ, ישנם מספר דרכים ליצירת הכנסות ורווחים.
- מכירת שטחי פרסום – אפליקציות ופטלפורמות טכנולוגיות רבות נעזרות במודל זה על מנת שלא לגבות תשלום מהמשתמשים. דוגמה לכך היא אפליקציית פייסבוק, שהחלה את דרכה כפלטפורמת אינטרנט מושקעת. מהרגע שהוקמה ועד היום המודל העסקי של פייסבוק ("מטא" כיום) לא נשען על גביית כספים עבור ההתחברות אלא על פרסומים. הימור שהתברר כהצלחה מסחררת.
- דירוג משתמשים – משתמשי חינם מקבלים תכולות מסוימות לשימוש בתוכנה או באפליקציה ואילו משתמשים בתשלום מקבלים תכולות נוספות ומתקדמות יותר לנוחיותם. ניתן לראות מודל זה הן באפליקציות רבות והן בתוכנות רבות המשמשות ככלי עבודה.
- הורדה או התחברות בתשלום בלבד – המודל הישיר. כל מי שמעוניין להוריד או להשתמש במוצר הטכנולוגי חייב לרכוש אותו בכסף. ישנם מוצרים טכנולוגיים שאסטרטגיה זו נכונה עבורם וישנם כאלה שמראש יגבילו את נתח הלקוחות שישקיע ברכישה ויצמצם את פוטנציאל הרווח.
- דמי מנוי – אסטרטגיה המשמשת מוצרים טכנולוגיים רבים ובעיקר תוכנות ואפליקציות. כל מנוי מקבל תכולות מסוימות בהתאם לסוג המנוי שרכש, אם יש כמה כאלה. ישנם מוצרים טכנולוגיים המבוססים על דמי מנוי חודשיים לכולם וישנם כאלה המבוססים על דמי מנוי מודולריים על פי הצרכים.
מדוע חובה לבנות מודל עסקי לסטארטאפ?
התשובה היא פשוטה, משום שבכל מצב, גם אם הרעיון הוא לגבות כסף ישירות עם רכישת המוצר, חובה להבין מהיכן יגיעו ההכנסות וכיצד העסק אמור להתקיים מהרגע שהוקם. ללא ידיעה ברורה כיצד ייווצר הרווח, לא ניתן יהיה להמשיך בפיתוח המוצר ולגייס משקיעים משום שרמת הסיכון לא ברורה כל עוד לא ידועה האסטרטגיה. מה גם שרמת ההשקעה הולכת וגדלה וללא ידיעה כיצד ניתן יהיה להחזיר את ההשקעה ייווצר בור של הוצאות ללא תחתית וללא שליטה. יחד עם זאת, בניית מודל עסקי לסטארטאפ מאפשרת אומדן של המצב ביחס לתחזית ככל שחולף הזמן. כך שללא ידיעה מראש כיצד יגיעו ההכנסות מהמוצר הטכנולוגי אין אפשרות להמשיך ולפתח אותו.