משפך שיווקי הוא למעשה הדרך שגורמת לעסק שלכם להביא לקוחות לכדי עסקה. הכוונה היא לדרך שעושה הלקוח הפוטנציאלי למן הרגע שבו ראה את המוצר או השם של העסק ועד שנוצרה עסקה. שלא תטעו, הדרך הזאת לא כל כך מהירה וכרוכה בכל כך הרבה גורמים בדרך שעלולים לשבש את המהלך, שכדאי לכם כבעלי עסק להיערך אליהם מבעוד מועד. כלומר, משפך שיווקי הינו למעשה תהליך מכירה המתהווה מרגע החשיפה ללקוח הפוטנציאלי.
כיצד בנוי משפך שיווקי?
משפך שיווקי נכון בנוי מארבעה שלבים עיקריים מרגע החשיפה לקהל היעד ועד למכירה וסגירת העסקה.
- שלב החשיפה – השלב הראשון בו הלקוח הפוטנציאלי נחשף למותג ומכיר אותו. ייתכן והוא שמע עליו קודם לכן אך טרם פגש בו, או שלא חכך בדעתו לגבי ביצוע עסקה כלשהי בנדון.
שלב זה נעשה ע"י אמצעים כגון: פרסום במדיות השונות, מסרים שיווקיים קולעים ומושכים וכל אופן שהוא שלפתע מבליט מוצר או עסק כזה או אחר.
- שלב הגירוי – שלב הגירוי במשפך שיווקי הוא השלב שבו נוצרת גרייה וסקרנות מסוימת בקרב הלקוח הפוטנציאלי. ברגע שנוצרת סקרנות, יש מקום לקבל עוד פרטים ועוד תוכן המהווה ערך מוסף. תוכן זה ימלא אחר הסקרנות הראשונית אך אם לא יוכיח שמדובר במשהו רציני ומקצועי ולא יבסס את הסקרנות הלאה לא תהיה מכירה.
- שלב ההבשלה – שלב זה במשפך שיווקי הינו למעשה הזמן שלוקח ללקוח הפוטנציאלי להבין שהוא אכן זקוק למוצר או לשירות שעסק מסוים מציע. כלומר, הסקרנו והמידע שקיבל עד כה מבשילים לכדי החלטה.
- שלב ביצוע העסקה – השלב האחרון בכל תהליך של משפך שיווקי שבו למעשה פודים את תוצאות התהליך. אם הוא נעשה נכון ובנה את הסמכותיות בעיני הלקוח הפוטנציאלי, ההגעה לשלב זה תהיה קצרה באופן יחסי.
השלב החמישי הלא רשמי של התהליך הוא שימור הלקוח. לא די בכך שהלקוח ביצע רכישה, אלא שיש לדאוג שהוא אכן מרוצה מהעסקה, מעוניין להישאר לקוח ואף ימליך הלאה. זהו שלב מאוד חשוב משום שלקוח לא מרוצה עושה בדרך כלל יותר נזק תדמיתי מאשר התועלת התדמיתית שמביא לקוח מרוצה.
משמעות המונח "משפך שיווקי"
באופן טבעי, לא כל מי שנחשף למוצר או למותג יגיע בסופו של דבר לסיום התהליך ולכן ההגדרה היא של משפך. רק חלק מהנחשפים בפועל יבצעו המרה כלשהי, לרבות רכישה.
כמו כן, ייתכן מצב שבו לקוחות ייקחו את הזמן שלהם ואחד השלבים בתהליך של משפך שיווקי יארך יותר זמן. המשמעות היא שלעתים יש צורך ביותר מחשיפה אחת למוצר, לעסק ו/או למסר עד שהם מחלחלים לתודעה ומבשילים לכדי רכישה בפועל. לכן, חשוב מאוד להשקיע בשלב הראשון שהוא שלב החשיפה ככל הניתן. בין אם בכמות המסרים המפורסמים, בין אם איכות המסרים ובין אם בערוצי הפרסום השונים כאשר יש לצפות מראש את ההתנגדויות הנפוצות על מנת לנטרלן מראש, כמו עלויות, תנאי תשלום, משלוחים וכו'.
על מנת לבנות משפך שיווקי נכון למן השלב הראשון, חובה להיוועץ עם אנשי מקצוע שידעו לכוון את המסרים לקהל היעד וליצור מראש את הגרייה והסקרנות על מנת לקצר תהליכים במשפך ככל הניתן.