המונח התייעלות כלכלית עשוי להישמע לרובנו ערטילאי, משעמם ומתנשא מעט משום שהוא תמיד מגיע בהקשר ביקורתי על התנהלות כלכלית קיימת. העניין הוא שזה לא בהכרח כך. התייעלות כלכלית היא תהליך שנוצר בראש ובראשונה על מנת לעשות סדר במצב כלכלי קיים בבית או בעסק. תהליך התייעלות כלכלית מסייע להבין היכן חוסר הסדר נמצא, מתי ובאיזו נקודה החל המצב הכלכלי הקיים, עד כמה המצב הכלכלי הקיים משרת את הצרכים הנוכחיים והעתידיים וכיצד ניתן לשפר אותו או לכל הפחות לייצב אותו לטווח הארוך.
תהליך התייעלות כלכלית לא תמיד מגיע ממקום של ביקורת על הקיים, אלא גם יכול להגיע ממקום של רצון לשפר ולמצוא אפיקים כלכליים חדשים לטווח הארוך.
התייעלות כלכלית בעסק
התייעלות כלכלית בבית עסק עשויה להתרחש מכמה סיבות:
- מקום של שיפור הקיים – לעתים המצב הקיים וההתנהלות הקיימת גורמים לעסק לדשדש ולא לצמוח ולא בהכרח מפני שחסרים משאבים, אלא יותר בגלל הקצאה לא נכונה או לא יעילה של המשאבים שלא מסייעת לצמיחת בית העסק לטווח הארוך.
- הצגת תחזית פחות טובה בראייה קדימה – מדובר בעיקר בחברות ציבוריות המציגות את נתוניהם לקהל הרחב ונסחרות בבורסה. במידה וקיימת תחזית פסימית או אפילו שלילית לטווח הארוך, יש צורך בחישוב מסלול מחדש וייעול תהליכים בחברה, אשר מתרגמים לעלות כלכלית.
- משבר כלכלי – סיבה זאת יכולה להיות פועל יוצא של הסיבה הקודמת, אך גם סיבה בפני עצמה. משבר כלכלי הפוקד בית עסק מצריך התייעלות כלכלית אשר תוציא את בית העסק מהבוץ אליו נקלע גם אם פירוש הדבר צמצום משמעותי של עובדים, ציוד, וכו' ו/או מעבר למקום כדאי יותר מבחינת עלויות. קראו עוד על ניהול משברים
- שינוי כיוון ומיתוג מחדש – שוב, יכול להצטרף לסיבות שצוינו כאן או להיות סיבה בפני עצמה. במצבים מסוימים בהם עסק מגיע לרוויה מסוימת בתחום בו הוא עוסק, קהל הלקוחות שלו כבר לא מתרחב ואף קטן. ניתן לראות זאת הרבה בחברות המבוססות על מוצרי תו השעה אשר ברגע שהמוצר מאבד את כוכבותו, העניין בו ובבית העסק פוחת משמעותית, מה שיכול לגרום להפסדים קשים. הדבר נכון גם בתחומים מאוד תחרותיים. לכן, חברות ועסקים רבים מגיעים לשלב שבו מתעורר הצורך להמציא את עצמם מחדש או לפחות לעבור גלגול אחר על מנת לרענן את קהל היעד וליצור עניין מחדש בו. על מנת לעשות זאת נכון תהליך התייעלות כלכלית עשוי מאוד לסייע ולכוון את המשאבים לביצוע המהלך הזה בצורה נכונה. עוד בנושא מיתוג עסקי
- הגדלת רווחים אישיים – לעתים מחזיקי שליטה בחברות מעוניינים להגדיל את נתח הרווחים שלהם בעוד ההכנסות אינן מגבות את הרצון הזה אל מול ההוצאות הקיימות. על מנת להשאיר רווח גבוה יותר, הנטייה היא לצמצם הוצאות פחות הכרחיות. לרוב מדובר בתהליך התייעלות הכולל צמצום כוח אדם, התקשרות עם מיקור חוץ כחלופה זולה יותר אך לא רק.
התייעלות כלכלית בבית
כל יחידה משפחתית הינה למעשה עסק לכל דבר ועניין. הרווח של בית העסק הזה אינו שווה ערך כלכלי לרווח של עסק רגיל אלא שונה במהותו, אך ניהול משפחה ברמה הכלכלית הינו עסק לכל דבר.
תהליך התייעלות כלכלית של יחידה משפחתית יהיה דומה אך ורק בשני אופנים כלליים מאוד – צמצום הוצאות והגדלת הכנסות. אם הדבר כרוך בצמצום כוח אדם, זה מן הסתם לרוב יהיה נותני שירותים סביב כמו שירותי ניקיון, חוגים, צהרונים, גינון וכו'.
התייעלות כלכלית מתחילה בראש ובראשונה במיפוי ההתחייבויות הקיימות לטווח הקצר והארוך, מול הכנסות קיימות וצפויות ובניית תהליך שבסופו שני הסעיפים יתאזנו זה אל מול זה ואולי גם יווצר איזה "רווח" בסוף החודש, כאשר רווח ביחידה משפחתית היא יתרת זכות בחשבון הבנק בעוד רווח ביחידה עסקית היא אכן רווח וכמובן שברוב המקרים מדובר בסכומים שונים לחלוטין.
התהליך עצמו אף פעם לא נעים משום שהוא נוגע להרגלים קבועים, לבני אדם, לרגשות ולהפנמה שהתהליך הכרחי לצורך הבראת משק הבית או העסק במחיר שעשוי להיות לא פשוט.