אסטרטגיה שיווקית הוא שם כולל לדרך שבה עסק יוצר ביקוש למוצריו או שירותיו ומושך לקוחות פוטנציאליים. הכוונה גם לקוחות שיודעים שהם זקוקים למוצר או לשירות אבל גם לאלה שעדיין לא יודעים זאת וצריך לגרום להרם להבין שהמוצר או השירות שהעסק מציע הוא הדבר שאכן חסר להם כרגע בחיים. חלק גדול מאוד מנושא השיווק והכוונת המסרים הוא עבודה על פסיכולוגיה אנושית, כלומר, נגיעה בנקודות הכי "כואבות" לצרכן מבלי לגרום לו להרגיש לא בנוח. לשדר לו בדיוק למקום שבו חסר לו משהו וזה לאו דווקא המוצר עצמו, אלא יותר צורך פסיכולוגי כלשהו שמושלך על מוצר או על שירות כזה או אחר. יחד עם זאת, קיימים מוצרים או שירותים שפשוט הופכים את החיים להרבה יותר קלים ו/או נוחים. פיתוח אסטרטגיה שיווקית נועדה להוכיח עד כמה.
ארבעת ה-P
פיתוח אסטרטגיה שיווקית מבוסס על ארבעה אלמנטים בסיסיים אשר משום שמותם הלועזיים נקראים "ארבעת ה-P".
- מוצר (PRODUCT) – מהו המוצר, מה הצורך או הצרכים שהוא בא למלא ומה הפונקציונליות שלו? מה רמת התחרות בתחום ומיהם המתחרים העיקריים?
- מחיר (PRICE) – איזה תמחור יהיה למוצר או השירות? האם התמחור יהיה מודולרי או יחיד? האם יהיו לו מוצרים משלימים ומה כמובן התמחור של המתחרים?
- מיקום (PLACE) – מה יהיה אזור ההפצה של המוצר או השירות מבחינת השיווק? היכן נמצא קהל היעד שלו וכיצד ניתן להגיע אליו הן מבחינה פיזית, הן מבחינת תחומי העניין והן מבחינת מסרים שיווקיים?
- פרסום (PROMOTION) – או יותר נכון הגדלת המכירות – מהם ערוצי השיווק שנבחרו לקדם את הוצר או השירות? מה התקציב שמוקצה לכך ומה תהיה החלוקה בין ערוצי השיווק השונים?
כלי ניתוח לצורך פיתוח אסטרטגיה שיווקית
פיתוח אסטרטגיה שיווקית הוא למעשה חלק מתורה שלמה של ניתוחי מצבים, קהלים, מתחרים, כוחות שוק ברמת המאקרו ועוד. לכן, על מנת לעסוק בזה ולפתח אסטרטגיה שיווקית נכונה לכל עסק מומלץ מאוד להיוועץ עם איש מקצוע מומחה בתחום.
כאמור, עולם השיווק ופיתוח אסטרטגיה שיווקית מבוסס על ניתוחים רבים ותיאוריות המתפתחות בכל עת, לדוגמה:
- ניתוח פער – כלומר זיהוי הפער בין הרצוי למצוי – היכן בעלי העסק מעוניינים להיות מבחינת שיווק ולקוחות והיכן העסק נמצא בנקודת זמן מסוימת.
- מדד קטגוריה ופיתוח מותג – מדד המזהה את פוטנציאל המוצר או השירות במסגרת התחום שלו ובהתחשב בתמונת התחרות הכוללת.
- ניתוח SWOT – מה החוזקות של העסק ו/או המוצר או השירות, מה החולשות ומה האיומים (ולאו דווקא התחרות) החלים הן על העסק והן על המוצר או השירות שהוא מציע?
- ניתוח PEST – ניתוח המתבסס על מצבי מאקרו כגון מצב פוליטי, כלכלי, חברתי וטכנולוגי וכיצד ניתן לנצל מצבים אלה על מנת לחזק את נקודות החוזק והחולשה ולהימנע מאיומים מבחוץ.
ועוד.
לסיכום
פיתוח אסטרטגיה שיווקית מתבסס בעיקרו על מגוון פרמטרים כאמור, הן מבחינת מאקרו והן מבחינת מיקרו – כלומר ספציפית בתחום בו הוא מתחרה. כל זאת תוך מתן משקל מרכזי ללקוחות, למוצר או השירות והפונקציונליות שלו, תג המחיר, התחרות וכו'. תורה שלמה כאמור. מסובך? לא לנו. צרו קשר והצוות המקצועי שלנו ישמח לסייע לנווט אתכם לחוף המבטחים שנקרא "פיתוח אסטרטגיה שיווקית".