כתיבת אסטרטגיה שיווקית מהווה אבן דרך בסיסית בכל עסק משום שהיא מאפשרת התוויית הדרך המעשית בין המוצר והרעיון אל עבר התרגום לכסף, הפער הזה בין תיאוריה לבין מעשיות.
כתיבת אסטרטגיה שיווקית משלבת למעשה בין המוצר או השירות, קהל היעד, הצורך שהמוצר או השירות בא למלא ומוצרים משלימים (או שירות משלים) שיכולים בהמשך למלא צורך אחר לבין ערוצי השיווק והפרסום בהם בוחרים על מנת להפיץ את הבשורה.
למה לי להשקיע בכתיבת אסטרטגיה שיווקית?
רוב בעלי העסקים ששואלים את השאלה הזאת הם בעלי עסק קטן או בינוני משום שלבעלי עסק גדול זה ברור מאליו שההשקעה בפרסום היא אחת מהשקעות התקציב הגבוהות ביותר. אז למה אתם שואלים? משום שדווקא כעסק קטן היכולת שלכם להגיע לקהל יעד רחב עוד יותר מצומצמת, הן בשל הלוקליות של בית העסק, התחום המצומצם, מספר סוכני המכירה הקטן ועוד שלל גורמים שמצמצמים לכם את אפשרויות החשיפה לקלה הרחב. ואם זאת לא הייתה סיבה מספקת אז הרי לכם סיבה נוספת – תחרות. אין תחום כמעט שאין בו תחרות כלשהי. חברות ענק יודעות להתמודד איתה בכמה מישורים אך עסקים קטנים נאלצים להתמודד איתה בעיקר בזירת השיווק, משום שכמו שלכם יש חנות תכשיטים מיוחדת, יש מאות אם לא אלפי בעלי חנויות מגניבות לא פחות.
כתיבת אסטרטגיה שיווקית מאפשרת לבדל עסק אחד ממשנהו ולתת דגש לבידול הזה בערוצי הפרסום השונים, בנוסף לחלוקה של מפת השיווק מבחינת ערוצים ומבחינה תקציבית.
איך עושים זאת?
כתיבת אסטרטגיה שיווקית מתבססת על מספר אלמנטים מרכזיים כאמור: מוצר (או שירות), קהל יעד, צורך, תחרות, ערוצי פרסום ותקציב. מה הביצה ומה התרנגולת? מאוד תלוי באופי העסק ואופי המוצר או השירות. לעתים התקציב נמוך מראש וזה מצמצם מלכתחילה אפשרויות רבות וקובע את סדר העדיפויות בכתיבת האסטרטגיה השיווקית. לעתים קהל היעד מאוד מצומצם וכדי להגיע אליו יש צורך לפנות לנישות פרסום מסוימות ולא יהיה נכון לפנות למדיה הרחבה. לעתים התחרות מאוד קטנה ומאפשרת השקעה קטנה יותר באפיקי הפרסום וכו'.
הרעיון הוא להבין מי הקהל שלך ואיזה צורך שלו המוצר או השירות שאתה כעסק מבקש לשווק ממלא לו. בין אם מדובר בדוכן שווארמה שבא להשביע רעב רגעי ובין אם מדובר במוצר דיגיטלי שבא למלא צורך עסקי כלשהו. אחרי שהבנתם מי קהל היעד ואיזה צורך אתם כעסק יכולים למלא, יש להבין את מידת התחרות הקיימת. ישנם תחומים בהם התחרות עצומה כמו תעשיות המזון, האופנה ועוד וישנם תחומים בהם התחרות יחסית נישתית אך קיימת. לאחר שמיפיתם את המתחרים שלכם והבנתם בדיוק מול מי אתם מתמודדים (אבל בדיוק ולא חלקית) תוכלו לבדל את עצמכם מולם ולבחור את נקודות החוזק שלכם כעסק ו/או של המוצר או השירות שלכם אל מול המתחרים.
אם התחרים הישירים שלכם משקיעים רבות בפרסום, ככל הנראה לא תהיה לכם ברירה אלא לעשות את אותו הדבר, אך אם אין לכם תקציב דומה לא נותר לכם אלא למצוא את נקודת התורפה של המתחרים שלכם ואותה לנצל לטובתכם. את הייחודיות שלכם מול המתחרים, מיותר לציין, עליכם להדגיש בכל אפיקי הפרסום.